Miss Nathalie gaat haar studie afmaken

Rechtenstudente Nathalie den Dekker werd op oudjaarsavond in Kuala Lumpur gekroond tot Miss Tourism International. Ze geniet van de glamour die haar als schoonheidskoningin ten deel valt. Maar terug in de collegebanken heeft ze geen extra aandacht nodig. “Ik geniet als miss, maar in Utrecht wil ik gewoon Nathalie zijn.”

Het was alweer twintig jaar geleden dat een Nederlandse een grote internationale missverkiezing wist te winnen. Volgens Nathalie den Dekker valt de verkiezing van Miss Tourism International in een categorie belangrijke wedstrijden die net even in minder aanzien staan dan de Miss World en Miss Universe verkiezingen. Met niet verholen trots zegt ze: “Het is geweldig dat ik de eerste mag zijn die na miss Universe Angela Visser in 1989 zo’n grote prijs krijg.”

Toen Nathalie den Dekker twee jaar geleden op zomaar een saaie zondagmiddag wat op Hyves zat te surfen, had ze niet kunnen voorzien ooit nog eens een oudjaarsavond door te brengen op een catwalk in Maleisië. “Ik kwam die middag bij foto’s van de Miss Benelux Nederland terecht. Zij vroeg meiden zich op te geven voor de volgende verkiezing. Waarom ik me aanmeldde weet ik nog steeds niet. Het had iets te maken met  ‘laat ik ook eens gek doen’’. Maar misschien was het stiekem ook wel die prinsessendroom die naar boven kwam. Een kroontje, een lint, al die bewonderende blikken; welk meisje wil dat nu niet?”

Een half jaar na die digitale aanmelding werd Den Dekker in het Turkse Belek verkozen tot nieuwe Miss Benelux Nederland. Een opvallende prestatie, zeker gezien haar geringe lengte. Want dat is ‘best een dingetje’ in de wereld van de missverkiezingen. “Ik ben met 1.68 m aan de kleine kant. Voor veel internationale miss-verkiezingen verwachten ze toch dat je minimaal 1.73 m, in Nederland zelfs vaak 1.75 m.”

Den Dekker lijkt haar nadeel tot een voordeel te hebben gemaakt. “Mijn doel is om dat vastgeroeste beeld van de lange miss te doorbreken. Een miss is geen model dat alleen maar op de foto moet. Natuurlijk, je moet er goed uitzien, maar het gaat er vooral om dat je echt iets te vertellen hebt, dat je weet wie je bent en waar je voor staat. Je moet inhoud hebben. Een goede miss word je niet door je lange benen.”

Het zijn woorden die het vooroordeel oproepen van de mooie poppetjes die met een gemaakte glimlach wat ingestudeerde gemeenplaatsen over vrede op aarde naar voren brengen. Maar daar is volgens Den Dekker geen sprake van. “Dat ik een master doe aan de Universiteit Utrecht, zegt misschien toch wel wat. En ik ben echt niet de enige. Ik kom bij die miss-verkiezingen heel veel slimme gestudeerde meiden tegen die werkelijk wat te zeggen hebben.”

Bovendien is de impact die de missverkiezingen in sommige landen hebben niet te onderschatten, aldus Den Dekker die in het Brabantse Made woont, maar ook vaak bivakkeert bij haar vriend in Amsterdam. “Als winnares moet ik het in Nederland misschien doen met een korte vermelding bij Shownieuws en een item bij Omroep Brabant. Maar deelneemsters uit Venezuela of de Filippijnen zijn in die landen echte beroemdheden. Die worden overal herkend. Schoonheidswedstrijden zijn daar vreselijk populair.”

De komende maanden staan er dan ook een flink aantal buitenlandse reizen in de agenda van Den Dekker, ondermeer naar Indonesië en Venezuela. Den Dekker zal zich daarbij opstellen als een werkelijke ambassadrice voor Nederland. “Ik heb echt het gevoel dat ik Nederland vertegenwoordig en promoot en ik ben ook enorm vereerd dat ik dat doen mag. Nederland is natuurlijk ook een fantastisch land. We hebben veel meer dan kaas, tulpen en klompen. Dat probeer ik altijd wel naar voren te brengen.”

Tegelijkertijd blijft Den Dekker dromen van deelname aan de Miss World of Miss Universe verkiezing.  “Dat is toch echt wel het allerhoogste.”  Wie denkt dat Den Dekker de missverkiezingen ziet als een mooi opstapje naar een rijk gevulde bankrekening of een celebrity-status als BN’er heeft het mis. “Daarvoor heeft een miss te weinig status in Nederland. Ik geniet gewoon van de reizen die ik maak en de verschillende culturen die ik leer kennen. Bovendien ontstaan er tijdens zo’n missverkiezing vriendschappen voor het leven. Natuurlijk er zijn altijd een paar meiden die over lijken gaan om te winnen, maar de meeste deelnemers zijn gewoon heel leuk. Overal op de wereld kan ik wel iemand vinden waarmee ik via Facebook contact onderhoud. Dat vind ik nog het allermooiste.”

Het zou bovendien best kunnen dat Den Dekker de glamourwereld van de missverkiezingen binnen niet al te lange tijd heeft ingeruild voor een notarisbestaan. “Ik doe nu de master notarieel recht, maar ik heb ook mijn toga-aantekening. Ik hoop eind dit jaar klaar te zijn met mijn opleiding. Ik ga die studie echt afmaken. Daarna wil ik uitzoeken of ik notaris wil worden of misschien toch advocaat of rechter.”

De masterstudente heeft nooit overwogen haar studie op een lager pitje te zetten. “Op mijn opleiding weet ook bijna niemand dat ik dit doe. Ik heb het alleen verteld aan enkele vriendinnen, zodat ik af en toe wat aantekeningen kan overnemen. Maar voor de rest hoef ik echt geen uitzonderingspositie. Ik wil liever niet bekend staan als miss. Je weet nooit of je nog last kunt krijgen van zo’n stempel. Wat dat betreft is het misschien niet slim dat ik dit interview geef. Maar het zou bovendien ook niet eerlijk zijn ten opzichte van andere studenten die ook hard werken. Ik geniet er juist van om in twee werelden te verkeren. Als Nederlands miss in het buitenland wordt mij om handtekeningen gevraagd en mag ik op de foto, en in het dagelijks leven ben ik gewoon Nathalie die naar de universiteit gaat en een bijbaantje in de thuiszorg heeft.”

XB