Nederland aanwezig in Shanghai-ranking

Alle Nederlandse universiteiten horen bij de beste vijfhonderd van de wereld, vinden de makers van de Shanghai-ranking. Utrecht en Leiden staan dit jaar als enige in de top honderd.

De Nederlandse universiteiten winnen terrein op de Chinese ranglijst van ‘research universities’. Utrecht steeg opnieuw twee plaatsen en staat op nummer 48. Leiden gaat vooruit van nummer 70 naar 65, terwijl de universiteit vorig jaar ook al twee plaatsen won.

In 2010 kwam de Universiteit van Tilburg helemaal niet op de lijst voor, en nu wel: de universiteit deelt de 401ste tot 500ste plaats met 99 andere instellingen.

De website van de onderzoekers is ieder jaar opnieuw bijzonder slecht te bereiken, omdat de server vastloopt door de massale belangstelling. Daardoor werden de cijfers pas laat zichtbaar. De VSNU heeft een overzicht gemaakt van de Nederlandse scores.

De hoogste noteringen zijn vrijwel allemaal voor Amerikaanse universiteiten, afgezien van de Britse topinstellingen Cambridge (5) en Oxford (10). Stijf bovenaan staat als altijd Harvard University. De universiteit van Tokyo is op de twintigste plaats de eerste Aziatische universiteit.

Nederland dankt de hoge noteringen vooral aan de citatiescores. Nederlandse wetenschappers worden naar verhouding veel aangehaald in het onderzoek van anderen. Voor de uiteindelijke plaats op de ranglijst kijken de makers daarnaast ook naar de prestaties van alumni en de prijzen die onderzoekers winnen.

Er is altijd kritiek op zulke ranglijsten. Zo scoort een universiteit in de Shanghai-ranking als een oud-student later in zijn leven de Nobelprijs wint, terwijl het maar de vraag is wat die Nobelprijs na zoveel jaren nog zegt over de huidige stand van zaken aan een instelling.

Overigens scoorden de Nederlandse universiteiten het best in de jaren 2004 en 2005. Toen stond Leiden op nummer 63 en Utrecht op 39. In het allereerste jaar, 2003, prijkte Groningen op nummer 89.