Nederlands Studenten Jazz Orkest treedt op in Tivoli Vredenburg

Het Nederlands Studenten Jazz Orkest komt naar Utrecht. Op 18 december spelen ze in Tivoli Vredenburg. Een dag later  geven ze  een dinnershow voor dak- en thuislozen in Utrecht.

Het NSJO (Nederlands Studenten Jazz Orkest) werd geboren op een Utrechts terrasje in september 2012. Daar zaten huidig voorzitter Jan Sinnige (Bestuurs- en Organisatiewetenschap, aan de UU) en medestudent Jelle Hormans. Zij realiseerden zich dat een nationaal jazz orkest voor studenten nog niet bestond. “Het idee was om een paar maanden later al, in december op tournee te gaan, en dat hebben we gedaan.”

Het NSJO begon in kleine zaaltjes, maar nu spelen ze in zalen als Tivoli Vredenburg. De solist van deze tour is gitarist Anton Goudsmit bekend van onder meer de New Cool Collective, en The Ploctones. Ook treden vocalisten Jared Grant en Joanne Smolders op met de studenten.

Het NSJO is een groot succes, zegt Sinnige en dat komt volgens hem omdat de studenten jazz toegankelijk maken. “Geen ingewikkelde loopjes en dat soort dingen, wij maken jazz in een populaire vorm.” legt hij uit.

De voorbereiding voor een tour is heel druk. Het orkest wordt ieder jaar opnieuw samengesteld, in oktober zijn de audities en in november komt het orkest voor het eerst samenDe leden krijgen van te voren de muziek en oefenen een weekend lang samen. De twee weken voorafgaand aan de tournee wordt ook nog intensief geoefend.

Utrechtse studenten Anne van Willigen (psychologie), Jelle Hoekstra (Rechtsgeleerdheid) en Lars de Bie (Biomedische Wetenschappen) zijn drie van de in totaal zeven Utrechtse leden van het NSJO. Voor Anne (baritonsaxofoon) wordt het de derde keer dat ze meedoet, Jelle (trompet) en Lars (trombone) doen dit voor de tweede keer.

Ze vinden het allemaal fantastisch. “Het is zo’n beleving. De uitdaging in de muziek, de gezelligheid van het samen zijn”, meent Anne en ook Jelle en Lars kunnen zich hierin vinden. De combinatie met de studie is pittig, maar vormt vaak geen probleem. “Het is in een rustige periode en wanneer je het aan de docenten uitlegt, snappen ze het wel. Ze vinden het vaak zo leuk dat het geen probleem is dat je een college mist”, zegt Jelle.

Dit jaar doet het orkest ook nog iets bijzonders. In samenwerking met verschillende (horeca)ondernemers geeft het orkest in het voormalige Tivoli Oudegracht een dinnershow voor dak- en thuislozen. “We wilden graag iets doen, het is een kerstgedachte”, vertelt Sinnige over de actie. De dak- en thuislozen krijgen een diner aangeboden en het NSJO zal de avond muzikaal aankleden.

De leden kijken erg uit naar het concert van donderdag, zeker de Utrechtse leden. “Het is heel leuk om ‘thuis’ te spelen, dan komen je vrienden en familie kijken en kun je extra trots zijn”, vindt Lars

Kaarten voor het orkest zijn nog steeds verkrijgbaar. Het NSJO houdt de nummers nog even geheim, maar voor wie alvast een voorproefje wil, is er onderstaand filmpje van vorig jaar.