Nieuw debat over langstudeerboete

De PvdA wil opnieuw met de staatssecretaris in debat over de langstudeerboete. Want de Eerste Kamer roert zich en er is nog steeds geen duidelijkheid over de gevolgen voor deeltijdstudenten.

“Er is al geruime tijd gedoe rond de langstudeerboete, die voor veel studenten desastreus uitpakt en dan vooral voor de deeltijdstudenten en de premasterstudenten”, zei Jadnanansing vandaag in de Tweede Kamer tijdens de regeling van werkzaamheden. “Ik wil een dertigledendebat met de staatssecretaris om van hem te horen hoe hij zijn eerdere belofte denkt na te komen dat er geen disproportionele gevolgen zouden zijn voor studenten.”

“Deze wet vertoont serieuze gebreken”, viel Jasper van Dijk van de SP haar bij. “Ik noem alleen maar de deeltijdstudenten. Dus steun voor het verzoek.” Ook Jesse Klaver GroenLinks sloot zich erbij aan.

Regeringspartij VVD niet. “Er is in deze Kamer uitgebreid over de wet gesproken”, zei kamerlid Anne-Wil Lucas. Volgens haar heeft de staatssecretaris alleen de Eerste Kamer meer duidelijkheid beloofd over de gevolgen van de langstudeermaatregel.

Ook de ChristenUnie wilde nog even wachten. “Voor zover ik weet zou er nog een brief komen van het ministerie over de deeltijdstudenten. Ik denk dat het goed is om op die brief te wachten en daarna te besluiten wat wij gaan doen.”

De PVV zag er ook weinig in: “Al die gesignaleerde oneffenheden hebben de aandacht van de staatssecretaris. Ik zou dan ook zeggen: gun hem wat tijd.”

Maar Jadnanansing bleef bij haar verzoek en kreeg voldoende steun. Het onderwerp komt dus opnieuw op de agenda van de Tweede Kamer.

“Er is al wel veel over gesproken, maar ik word echt bedolven onder allemaal heftige verhalen van mensen voor wie de langstudeerboete onrechtvaardig uitpakt”, legt Jadnanansing desgevraagd uit. “Vooral de bijscholende leraar wordt aan alle kanten gepakt. We moeten het daar toch nog eens goed over hebben met elkaar.”

Een ‘dertigledendebat’ heeft de steun van minimaal dertig kamerleden nodig en is wat vroeger een spoeddebat heette. Het kon soms een half jaar duren voordat een ‘spoeddebat’ gevoerd werd, zodat kamervoorzitter Gerdi Verbeet voorstelde om die term af te schaffen. Het is nog niet bekend wanneer het debat over de langstudeermaatregel zal plaatsvinden.