Nieuwe sterren verlichten Alma Mater

Haza Rahim en Michiel Cottaar zijn de studenten van het jaar 2009-2010. Haza heeft de titel in de wacht gesleept in de categorie Bijzondere Verdiensten. Michiel heeft de beste masterscriptie geschreven. Ze ontvingen hun prijs tijdens de opening van het Academisch Jaar.

“Een nieuwe ster verlicht onze Alma Mater.” Collegevoorzitter Yvonne van Rooy heeft het dan over Haza Rahim (20) ,bachelorstudent Psychologie. Zij heeft haar uitverkiezing te danken aan haar vele maatschappelijke en bestuurlijke activiteiten. Al op de middelbare school deed ze mee aan het project om jonge kinderen voor te lezen om hun taalbeheersing te verbeteren. Later werd ze actief in de studentenorganisatie die zich inzet voor de belangen en behoeften op maatschappelijk niveau van Koerdische studenten. Ook is zij betrokken bij activiteiten voor het netwerk van hoogopgeleide Koerdische studenten  en is zij onderzoeksassistent van het lectoraat Klantenperspectief in Ondersteuning en Zorg van de Health School Almere. Daarnaast is ze betrokken bij de organisatie van de meeloopdagen voor scholieren op de faculteit. En last but not least haalt ze goede cijfers voor haar studie.

Michiel Cottaar (23) heeft gewonnen met zijn fabelhafte scriptie over de dynamiek van zonne-uitbarstingen en magnetische stromingen in de zonneatmosfeer en corona. In zijn thesis laat hij zien dat hij de materie beheerst door op heldere, toegankelijke en compacte wijze te schrijven over dit ingewikkelde onderwerp, aldus het juryrapport. ‘Hij presenteert de observaties die hij in Colorado heeft gedaan, geeft een duidelijke interpretatie van de waargenomen verschijnselen en doet suggesties voor vervolgonderzoek.’ Niet alleen de Utrechtse jury was onder de indruk van de scriptie. Michiels onderzoek wordt in papervorm gepubliceerd in het Astophysical Journal, wat volgens het juryrapport uniek is in de wereld van de theoretische astrofysica.

Michiel slaagde cum laude en is begonnen aan het Institute of Astronomy in Zürich. Een alumnus, zo besluit rector Stoof, waar de universiteit trots op mag zijn.

De studentenprijzen worden jaarlijks bekend gemaakt tijdens de opening van het Academisch Jaar. In totaal waren er twee genomineerden voor de categorie bijzondere verdiensten en vier in de categorie voor de beste masterscriptie. Behalve de eer krijgen de studenten een oorkonde, een replica van de sol en 1500 euro.

GK

Later deze week volgt een interview met de winnaars.