Obligaties voor Leidse alumni

Alumni van de Universiteit Leiden kunnen vanaf deze maand beleggen in hun alma mater. De instelling wil vijftienduizend obligaties van duizend euro uitgeven om de renovatie van een aantal monumentale panden financieren.

Leiden is de eerste Nederlandse universiteit die dit doet. De obligaties (verhandelbare schuldbewijzen voor een lening) leveren jaarlijks drie procent rente op. Wie van zijn obligatie af wil, kan hem één maal per jaar verhandelen voor het basisbedrag van duizend euro.

Zijn er die dag onvoldoende kopers, dan blijft de eigenaar met zijn belegging zitten. De rente wordt pas over dertig jaar verhoogd, ook als in de tussentijd de rente op spaarrekening flink stijgt, waarschuwt de universiteit in de brochure.

“Op zich zijn dergelijke obligaties geen slechte investering voor de lange termijn”, zegt Mats Meijer van de Nijmeegse studentenbeleggingsvereniging Pecunia Causa. “Het is een solide en zekere keuze. Nadeel is dat je niet bij die duizend euro kunt. Het is geen cash cow, maar drie procent rente is niet slecht als je kijkt naar wat je tegenwoordig bij een bank krijgt. En beleggen in aandelen is op dit moment ook geen oplossing. Als je je geld niet wilt verliezen moet je wel heel goed weten wat je wilt.”

Leiden heeft zich laten inspireren door Angelsaksische universiteiten die een sterke band met hun alumni hebben, zegt een woordvoerder. De universiteit had de obligaties al willen uitgeven bij haar 87e lustrum in 2010, maar dat bleek dat praktisch niet haalbaar. “We zijn de eerste onderwijsinstelling in Nederland die obligaties gaat uitgeven, we moeten werkende weg kijken wat daarvoor allemaal geregeld moest worden”, zegt een woordvoerder.

In Utrecht bestaan geen plannen om obligaties voor monumentale panden uit te geven. Er is wel een regeling waarbij de universiteit op fiscaal gunstige wijze leningen van bijvoorbeeld alumni kan krijgen ten behoeve van universitaire panden.