Omstreden scriptie vrijdag terug op UU-site

De omstreden masterscriptie van studente Elke Dijstelberge over het Utrechtse Jongerenloket wordt vrijdag 5 november op de universitaire scriptiesite teruggeplaatst. Volgens begeleider Trudy Knijn van de studente is de scriptie tijdelijk verwijderd omdat er in weerwil van de afspraken namen in waren blijven staan.

Dinsdag ontstond ophef rond de scriptie naar aanleiding van vragen van de Utrechtse VVD-raadsleden Dijk en Geldhof. Zij hadden bij toeval lucht gekregen van de scriptie, maar konden hem op de site van de Universiteitsbibliotheek niet vinden. Bij navraag bleek hen dat er op verzoek van de gemeente een embargo tot 2050 op rustte.

De verbazing van de raadsleden was groot en werd nog groter, toen hen duidelijk werd dat de inmiddels door Geen Stijl achterhaalde scriptie een ontluisterend beeld schetste van het jongerenloket. En dat terwijl de gemeente de raad eerder juist een positieve evaluatie van het loket had gestuurd. Was er soms sprake van censuur?

Op vragen die de raadsleden gisteren stelden, antwoorden burgemeester en wethouders vandaag dat van een verzoek om een embargo nooit sprake is geweest. Wel was afgesproken dat Dijstelberge namen van geïnterviewde personen en bezochte bedrijven voor publicatie uit de scriptie zou verwijderen. Toen de gemeente onlangs ontdekte dat de scriptie mét namen op internet te vinden was, is de studente telefonisch benaderd. Meteen daarna is de scriptie van de universitaire site gehaald.

Knijn bevestigt de lezing van de gemeente. “Het is bij ons standaard beleid dat scripties voor publicatie worden geanonimiseerd. In dit geval is dat ten onrechte niet gebeurd. Het is er gewoon doorheen geglipt en tot voor kort was dat niemand opgevallen. Zodra wij ervan hoorden, hebben we de scriptie van de site gehaald en de studente is nu bezig met het verwijderen van de namen. Morgen wordt hij teruggeplaatst.”

Volgens Trudy Knijn is er geen moment sprake geweest van geheimhouding van de voor de gemeente niet erg vleiende conclusies uit de scriptie, zoals hier en daar wordt gesuggereerd. “Ik heb het ook gelezen, maar dat is echt kletskoek. Alle scripties van onze masterstudenten worden gepubliceerd, dus ook deze. Het is ongelukkig dat er nu even iets is misgegaan, maar dit is echt niet meer dan een storm in een glas water.”

EH