Ondernemerschap zit in de lift

Pim de Laat

Een webapplicatie waarmee studenten hun studie beter kunnen inrichten; een e-reader die afrekent met de enorme berg papier in je tas; en speciaal voor mannen tissues om na het plassen droog het toilet te kunnen verlaten (filmpje). Het ondernemerschap zit Utrechtse studenten in het bloed, zo bleek woensdag tijdens de finale van de strijd om de Utrecht SIFE Award.

“Zoals het gezegde luidt: al klop je nog zo kloek, de laatste druppel valt altijd in de broek.” Hilariteit in de zaal, maar op het podium laat Pim de Laat zich niet afleiden. Hij heeft maar twee minuten om de jury te overtuigen en praat dan ook geconcentreerd verder over zijn idee voor een dispenser van tissues voor plassende mannen. Hij is er zeker van: zijn idee heeft een gouden toekomst.

Haalbaarheid

Zijn beeldende en voor mannen zeer herkenbare presentatie slaat aan in de met studenten en zakenlui gevulde zaal. Maar in de afvalrace naar de SIFE Award, die ’s ochtends met een pitch voor tien kandidaatondernemers is begonnen, telt naast een goede presentatie ook de commerciële haalbaarheid van een project. En daarover blijkt de jury in het geval van de tissue dispenser minder zeker.

Nadat de vijf overgebleven kandidaten allen in twee minuten hun verhaal hebben verteld, bestaat er bij de juryleden geen spoor van twijfel. Niet alleen heeft Stephan Rebel zijn idee om in samenwerking met de universiteit een e-reader te ontwikkelen met passie en overtuiging ‘gepitcht’, het project heeft in hun ogen ook alle kans om een succesvol commercieel product voort te brengen.

Kantoorruimte

De vijfhonderd euro zijn natuurlijk mooi meegenomen, zegt de glunderende winnaar na de uitspraak van de jury, maar veel belangrijker vindt hij de gratis kantoorruimte die UtrechtInc hem het komende halfjaar aanbiedt. Helemaal mee eens, zegt zijn voorganger Marjolein Theunissen, die dit jaar de UtrechtInc Award veroverde.

“Moet je nagaan, vorig jaar stond ik hier nog als student met alleen maar een idee, nu win ik als ondernemer een belangrijke prijs. Zo snel kan het dus gaan, maar ik zou in die korte tijd waarschijnlijk nooit zo ver zou zijn gekomen als ik niet had kunnen profiteren van de mogelijkheden die UtrechtInc biedt. Van de publiciteit die zo’n prijs je oplevert, profiteer je maar kort, het netwerk dat je hier opbouwt en de coaching die je krijgt zijn vele malen belangrijker.”

Kruytgebouw

De Utrechtse incubator die inmiddels dertig startende ondernemingen huisvest, neemt de hele eerste verdieping van het Kruytgebouw en een aantal ruimtes van de hogeschool aan de Nijenoord in beslag. “Het gaat uitstekend”, zegt community-manager Karlijn Veth van de incubator, die een kleine vier jaar geleden werd opgericht met als doel het stimuleren van het ondernemerschap bij studenten.

“Naast de dertig ondernemingen die ruimte bij ons huren, hebben we nog eens ruim dertig starters die we waar mogelijk helpen en van advies dienen. Je kunt echt merken dat de belangstelling onder studenten voor ondernemerschap groeit. Niet alleen het aantal aanmeldingen stijgt de laatste tijd, maar ook de kwaliteit van de ondernemingsplannen wordt beter.”

Duurzaamheid

Waren het aanvankelijk vooral bedrijven in de sfeer van de IT die bij UtrechtInc aanklopten, vaak afkomstig van Netherware, de eigen incubator voor ondernemende ICT-studenten, nieuw is volgens Karlijn Veth de sterke toename van studenten met ondernemende plannen op het gebied van duurzaamheid.

Zo was een van de vijf finalisten voor de SIFE Award dit keer de Green Living Foundations, een project van studenten milieukunde om het aanbod van duurzame studentenwoningen te vergoten door organisaties zoals de SSH in contact te brengen met bedrijven op het gebied van duurzaam bouwen.

Sprout

Naast huisvesting biedt Utrecht Inc student-ondernemers advies en coaching, onder meer in de vorm van masterclasses. "Maar het grootste voordeel vind ik persoonlijk het netwerk dat je in het Kruytgebouw kunt opbouwen", zegt Wouter Goossens, winnaar van de UtrechtInc Award 2010.

"Natuurlijk scheelde het dat we die prijs hadden gewonnen, maar dat ik hier de hoofdredacteur van Sprout tegen het lijf ben gelopen, heeft ervoor gezorgd dat ik in de top-25 van ondernemers onder de 25 terecht ben gekomen en dat is toch het soort publiciteit waarvan je het als startende ondernemer moet hebben.”

Bellytray

Een wel zeer praktisch bewijs van het succes van UtrechtInc wordt na afloop van de dag geleverd. Terwijl bezoekers en deelnemers het glas met elkaar heffen betreden een aantal studentes de zaal met een bellytray vol bitterballen voor de buik. “Kijk”, zegt voormalig hotelschoolstudent Goossens trots, “dat is het product waarmee ik vorig jaar de UtrechtInc Award heb gewonnen.

“Ik heb een enorme hekel aan het in de rij staan voor een buffet. Vandaar dat ik een vorm van mobiele catering heb ontwikkeld. Deze manier van uitserveren is veel gemakkelijker dan met een blad rondgaan, en ik ben niet de enige die dat vindt, want de bellytray wordt inmiddels al gebruikt door de Rai, de Ahoyhallen en de Jaarbeurs. Onlangs is hij ook aangeschaft door de Efteling, dus ik mag bepaald niet klagen. We zijn echt op de goede weg."

EH