Ook hbo heeft nog geen nieuwe cao

Onderhandelaars van de HBO-raad en de bonden zijn het nog niet eens over een nieuwe cao voor hogeschool-personeel. De oude cao eindigde vandaag maar wordt voorlopig voortgezet. De universiteiten 'werken' al twee jaar met een oude cao.

Afgelopen weekend is niettemin “op constructieve wijze onderhandeld”, schrijven de HBO-raad en de Algemene Onderwijs bond in een gezamenlijk persbericht. De partijen hebben afgesproken om in februari en maart verder te praten over een nieuwe cao.

De oude cao gold sinds 1 augustus 2010. Destijds werd het voornemen uitgesproken om in 2012 tot een ‘cao van de toekomst’ te komen waarin afspraken zouden worden gemaakt over andere contractvormen, seniorenbeleid, bijscholing en thuiswerken.

Omdat de oude cao formeel niet is opgezegd, blijven de rechten en plichten van werkgevers en werknemers voorlopig hetzelfde. Dat geldt ook voor de salarissen, die daardoor niet mee stijgen met de inflatie.

Voor universiteitspersoneel geldt een dergelijke situatie al langer. De bonden en de universiteiten kunnen het al bijna twee jaar niet eens worden over een nieuwe cao. De universiteiten willen alleen salarisverhoging geven als het goedkoper wordt om personeel te ontslaan. Daarmee gaan de bonden niet akkoord.

Tags: cao | hbo