Opnieuw elf miljoen per jaar voor TU’s

De drie technische universiteiten krijgen de komende drie jaar samen 33 miljoen euro extra, meldt het ministerie vandaag. Maar financieel verandert er weinig voor hen.

Tussen 2004 en 2010 kreeg de zogeheten 3TU Federatie jaarlijks tien miljoen euro voor de bundeling van onderzoek. Bovendien gaf de regering eenmalig zes miljoen euro voor gezamenlijk onderwijs. Omgerekend was dat dus eveneens elf miljoen euro per jaar.

Staatssecretaris Zijlstra is enthousiast over het nieuwe sectorplan voor de jaren 2011-2015, dat vanmiddag openbaar wordt, en zegde nieuw geld toe: “De drie TU’s tonen hiermee aan dat zij bereid zijn verder te investeren in sterke technisch-wetenschappelijke opleidingen met een goed studierendement. Dat heeft Nederland ook nodig.”

De voorwaarden voor de subsidie veranderen wel. Deze keer moeten de drie TU’s het niet aan onderzoek besteden, maar aan de verbetering van onderwijs en studiesucces. Er komt meer aandacht voor wiskunde en de overstap naar de universiteit moet beter verlopen.

Er blijven genoeg vragen over. De belangrijkste daarvan: hoe verhoudt het nieuwe sectorplan van de 3TU Federatie zich tot de samenwerkingsplannen met andere universiteiten? Daarover zullen de bestuurders vanmiddag bij hun openingsredes iets zeggen.

De TU Delft en het ministerie van OCW steggelen overigens nog altijd over een subsidie van 25 miljoen euro die de universiteit moet terugbetalen. Tegen de afspraken in was het geld, geschonken nadat het gebouw van de Delftse faculteit bouwkunde in vlammen was opgegaan, niet besteed aan nieuwbouw. De TU heeft er een bestaand pand mee gerenoveerd.