OV-chipkaart: niet goed, geld terug

Body: 

Studenten die buiten hun schuld hun OV-chipkaart niet konden gebruiken, krijgen het geld dat ze daardoor aan treinkaartjes moesten uitgeven terug van de NS.

Studenten die buiten hun schuld hun OV-chipkaart niet konden gebruiken, krijgen het geld dat ze daardoor aan treinkaartjes moesten uitgeven terug van de NS. Dat antwoordt staatssecretaris Van Bijsterveldt op een boze brief van reizigersorganisatie Rover. 

Sinds 16 maart kunnen studenten alleen nog met hun chipkaart reizen. Sommigen kregen echter een kapotte chipkaart, de pas van iemand anders, of helemaal geen kaart. Anderen kregen wel een chippas, maar konden die niet opladen. Omdat ook de oude OV-kaart niet meer geldig was, moesten zij losse treinkaartjes kopen. Ruim vijftienhonderd studenten dienden er een klacht over in. “De groep bij wie het is misgegaan zal nog iets groter zijn”, vermoedt een woordvoerder van Rover. 

Demissionair staatssecretaris Van Bijsterveldt van OCW erkent dat “de invoering van de Studenten OV-chipkaart niet op alle fronten vlekkeloos is verlopen”. Met de vervoerbedrijven heeft ze afgesproken dat studenten die buiten hun schuld om nog niet konden reizen met een goed functionerende OV-chipkaart gemaakte kosten vergoed krijgen. 

Rover is blij met de toezegging, maar vreest dat het opnieuw misgaat als na de zomer een nieuwe lichting studenten zijn OV-kaart moet krijgen. Er zijn te veel organisaties bij betrokken, stelt de reizigersvereniging. DUO, voorheen IB-groep, bepaalt wie recht heeft op een kaart. Trans Link Systems fabriceert hem en de vervoersbedrijven moeten controleren of het juiste product er wel op staat. “Daardoor gaan er dingen mis. Het kan bijvoorbeeld gebeuren dat een jongen een OV-chipkaart krijgt opgestuurd op zijn naam, maar met de foto van een meisje.” 

Ook over de klachtafhandeling zijn veel studenten ontevreden. Ze maakten hoge telefoonkosten om eindeloos in de wacht te staan bij de helpdesk. Van Bijsterveldt geeft toe dat de vervoerbedrijven een verkeerde inschatting hebben gemaakt van het aantal klachten. Daardoor was het callcenter, dat opereert vanuit Suriname, vaak onbereikbaar. De staatssecretaris belooft beterschap. 

HOP

Facebook Twitter Whatsapp Mail