OV-chipkaart niet langer gratis

Aankomende studenten moeten vanaf 1 juni een ov-chipkaart aanschaffen voor 7,50 euro. Voorheen was de kaart gratis. Ter 'compensatie' mogen weekkaarthouders voortaan op Goede Vrijdag vrij reizen.

Huidige studenten kregen bij de introductie van de chipkaart een speciale Studenten ov-chipkaart met een logo van het Ministerie van Onderwijs, omdat op dat moment nog niet overal in Nederland met de chipkaart kon worden gereisd. Inmiddels kan dat wel, schrijft staatssecretaris Zijlstra, dus is een speciale kaart voor studenten niet meer nodig.

Gratis op Goede Vrijdag
Een gewone, ‘persoonlijke’ ov-chipkaart (met naam en pasfoto) kost 7,50 euro. Zijlstra schrijft in zijn brief dat weekkaarthouders als "compensatie voor deze kosten" op Goede Vrijdag voortaan vrij reizen. Eerder deze week meldde DUO echter dat alle studenten met een OV-kaart op Goede Vrijdag gratis kunnen reizen. Waarom Zijlstra dus spreekt van "compensatie" is de vraag.

Wie al een Studenten OV-chipkaart heeft, kan die gewoon blijven gebruiken. De kaart is vijf jaar geldig en wie afstudeert kan hem als gewone ov-chipkaart gebruiken.

Studenten kunnen overigens geen anonieme chipkaart aanschaffen wanneer zij gebruik willen maken van het studentenreisrecht. Rechtenstudenten dienden om die reden vorig jaar een klacht in bij het College Bescherming Persoonsgegevens. Ze verzetten zich ertegen dat vervoersbedrijven hun reisgegevens voor lange tijd opslaan. Volgens het CBP mag dat inderdaad niet. Als de vervoerders geen maatregelen nemen, zal het College sancties opleggen.