'Plaats studenten in gemeentepanden'

GroenLinks Utrecht wil vrijstaande gemeentepanden ombouwen tot studentenhuisvesting. Dit moet een korte termijn oplossing bieden voor de acute kamernood in Utrecht.

Gedacht wordt aan de Neudeflat en het gemeentegebouw aan de Ravellaan. "Daar zitten nu ambtenaren in die volgens de huidige planning eind 2012 naar het nieuwe stadskantoor verhuizen", aldus GroenLinks-raadslid Steven de Vries.

De Vries: "Wellicht is het mogelijk om het pand daarna voor bewoning geschikt te maken. Dat kan zelfs redelijk goedkoop als je studenten zelf laat meeklussen." In Utrecht bestaan dergelijke projecten al, bijvoorbeeld aan de Archimedeslaan.

Acute kamernood
Het tekort aan kamer in Utrecht is de afgelopen jaren flink toegenomen. Uit de recent gepresenteerde StudentenWoonMonitor Utrecht blijkt dat het tekort aan studentenkamers tussen 2007 en 2011 is verdubbeld. Bij de SSH is de gemiddelde wachttijd opgelopen tot 21 maanden.

Voor de gemeente is het lucratiever om de panden die ze hebben te verkopen aan een particuliere partij. Toch dringt GroenLinks Utrecht er op aan om panden vrij te maken voor studentenhuisvesting. Steven de Vries: “Het kost de gemeente en de lokale economie geld als studenten zich niet meer in Utrecht kunnen vestigen. Investeren in studentenhuisvesting is voor een stad als Utrecht echt noodzakelijk. We bouwen hier in Utrecht al particuliere kantoorpanden om. Met panden die de gemeente zelf in bezit heeft moet dat ook kunnen."

Momenteel heeft de gemeente een aantal plannen voor nieuwe studentenhuisvesting. De SSH zal in overleg met de eigenaar in het lage deel van het provinciehuis ongeveer 600 wooneenheden realiseren. Op De Uithof gaat ook in overleg met de Universiteit op een tweetal locaties gebouwd worden. Op de Art Campus (het KPN-gebouw en directe omgeving) is het de bedoeling om vanaf 2016 800 eenheden voor studenten en starters te realiseren. Bovendien wordt er naar een nieuwe locatie gezocht voor een tweede "City Campus Max".

Grotere kaart weergeven