Politie pakt kameroplichter

De Utrechtse politie heeft een man aangehouden die wordt verdacht van grootschalige oplichting van kamerzoekende studenten eerder dit jaar. De 32-jarige Utrechter liep tegen de lamp nadat hij in verschillende plaatsen rondom Utrecht winkeldiefstallen had gepleegd.

Begin dit jaar ontving de politie zo’n honderd aangiften van oplichting. Studenten hadden gereageerd op kameraanbiedingen op internet en voorschotten overgemaakt. Vele gedupeerden kregen zelfs rondleidingen in kamers aan onder meer de Ferdinand Bolstraat en de Zaagmolenkade voordat zij aanbetalingen deden. Het betrokken bedrijf liet daarna niets meer van zich horen.

Eerder dit jaar werden al een man en een vrouw aangehouden die de rondleidingen hadden verzorgd. De studenten hebben hun geld teruggekregen nadat de rechter beslag liet leggen op de rekening waarop de voorschotten waren gestort.

De 32-jarige Utrechter, die wordt beschouwd als de hoofdverdachte in de kameroplichtingszaak, was lange tijd onvindbaar. Hij werd vorige week vrijdag aangehouden op verdenking van het plegen van verschillende winkeldiefstallen. Samen met een 21-jarige man reed hij in een gestolen auto die na een achtervolging door de politie werd klemgereden in de Utrechtse wijk Tuindorp.

XB