Promovendi reiken Mubarak-award uit

Boze promovendi zullen vanmiddag de ‘Hosni Mubarak Award voor Goed Bestuur’ uitreiken aan Sijbolt Noorda van universiteitenvereniging VSNU. Hij krijgt de prijs voor zijn lobby om promovendi als studenten te gaan beschouwen.

De promovendi bieden ook een petitie aan tegen de plannen voor een zogeheten ‘bursalenstelsel’, waarin promovendi niet langer een salaris maar een studiebeurs ontvangen. Een deel van de universiteiten wil dat invoeren omdat het goedkoper is. Maar volgens de jonge onderzoekers leidt het tot een verslechtering van de Nederlandse wetenschap.

De rechter hield zo’n stelsel tot nu toe tegen, maar staatssecretaris Zijlstra wil het nu met een aanpassing van de wet regelen. Volgens de promovendi is dat te wijten aan de “unieke prestaties” van Noorda. Zijn lobby heeft een “desastreus effect op de kwaliteit en de internationale positie van de Nederlandse universiteiten”.

Bij de award hoort een hotelcheque voor een weekendje Parijs; een verwijzing naar het Parijse vijfsterrenhotel waar de universiteitenvereniging dit voorjaar vergaderde over onder meer het bursalenstelsel en het afschaffen van de basisbeurs. Volgens de promovendi is Noorda “een bestuurder met het vermogen beleid door te voeren ongeacht uitwerking, legitimiteit of draagvlak”.

hoger onderwijs persbureau

Tags: promovendus | vsnu