Publiek en jury oneens over studenten Startup Award

Een app voor verpleegkundigen die precies aangeeft welke medicatie patiënten nodig heeft. Volgens de jury was deze PharmApp-4-nursing het beste studentenbedrijf. Het publiek koos echter voor Spotmeister, een location-based vragenspel over de omgeving. Voor het beste bedrijf uit de regio kozen zowel publiek als jury voor Traintool, een bedrijf dat online training verzorgt.

Langzaam stroomt de geïmproviseerde zaal in het hoofdkwartier van UtrechtInc in de Uithof vol met mensen. Waar normaal gesproken de jonge Utrechtse ondernemers van de Incubator rondlopen staat nu een podium met daarop vier rode stoelen waar de jury van de Startup Award de pitch van de finalisten zal beoordelen. Ideeën, en je idee omzetten in een goedlopend bedrijf, dat is waar het woensdag om draait bij de Startup Award.

Henkjan Smits

De deelnemers hebben al een hele dag achter de rug. Bij deze finale zijn per categorie nog vier bedrijven over. In de hoek staat dagvoorzitter Henkjan Smits in grijs pak met daaronder cowboy laarzen. Hij was jurylid bij talentenjacht Idols en presenteerde Het beste idee van Nederland. Smits vindt het leuk om betrokken te zijn bij deze ‘zoektocht naar talent’ die uiteindelijk de twee beste startups op moeten leveren. Er is de categorie voor studenten en een categorie voor startende ondernemers uit de regio Utrecht.

Winnende pitch

Elke finalist moet zijn bedrijf pitchen, in twee minuten uitleggen wie hij of zij is en wat zijn of haar idee is. Daarna kan de vierkoppige jury vragen stellen en feedback geven.

De student Beatrijs van Riemsdijk bijt het spits af. In twee minuten pitcht zij haar uiteindelijk winnende idee: de PharmApp-4-nursing. Zij bedacht deze App als oplossing voor een veelvoorkomend probleem in ziekenhuizen. Verpleegkundigen maken nogal eens fouten met het toedienen van medicijnen aan patiënten. Met de App kunnen de zusters precies uitrekenen wat de juiste hoeveelheid is.

Het is een vlotte pitch maar de jury vuurt in rap tempo vragen af op Van Riemsdijk. ‘Heb je nagedacht over de marktpotentie en de investering? Wie wordt je klant?’

Mooie ideeën

In rap tempo volgen de andere bedrijven. ‘Dit is JOS en JOS staat voor Jas op Slot,’ zegt student small business en retail management Bram van Dam. Het prototype dat Van Dam in zijn hand heeft is een klem die aan de muur komt, bijvoorbeeld in een café. In die klem zit een slot en daarin stop je een euro en dan draai je de klem op slot. Je hoeft je dan de hele avond geen zorgen meer te maken over je jas. Volgens Van Dam de oplossing voor een wezenlijk probleem.

De derde en vierde pitch gaan over een Anti Wipstoel en de Spotmeister. Met de uitvinding van student Rutger Taal kunnen scholieren niet meer op hun stoel wippen en met de Spotmeister App van student Business Informatics Ruud Kuipéri hoef je je nooit meer te vervelen. Met je smartphone kun je een location-based vragenspel over de omgeving waar je je bevindt spelen met je vrienden. Kuiper wil een graantje meepikken van de groeimarkt voor locatie gebonden adverteren. Die is volgens hem nu 600 miljoen euro en over vijf jaar 13 miljard euro.

Uitvoering

Als de jury zich beraadt, geeft Smits de aanwezigen advies. ‘Ik sprak ooit de ondernemer achter The Body Shop en ze zei dat je met ondernemen 1111 punten kunt verdienen. 1 punt voor het idee, 10 punten voor het businessplan, 100 punten voor de financiële onderbouwing en 1000 voor de uitvoering.’  Het gaat dus om de uitvoering van je ondernemingsplan volgens Smits en dat is precies wat Roel Raatgever, de directeur van Utrechtinc benadrukt als hijzegt dat de verliezend finalisten vooral door moeten gaan met hun onderneming. Het is immers niet gezegd dat de student die de prijs wint ook de meest succesvolle onderneming zal neerzetten.

Winnaars

De publieksprijs gaat bij de studenten naar Spotmeister en de ondernemers naar TrainTool. De jury denkt er bij de studenten anders over dan het publiek want zij kent de prijs van 500 euro en een halfjaar gratis ondersteuning bij UtrechtInc toe aan dePharmApp-4-nursing. Bij de ondernemers kiest de jury net als het publiek voor TrainTool. Dit bedrijf ontvangt een cheque ter waarde van 2500 euro.