PvdA wil meer ov-feestdagen

De PvdA wil 5 mei omdopen tot officiële feestdag waarop alle studenten vrij kunnen reizen met hun ov-kaart. Vorige week bleek dat veel studenten met een weekkaart niet wisten dat die op Bevrijdingsdag niet geldig is.

Door de bank genomen mogen studenten met een weekend-abonnement op doordeweekse feestdagen vrij reizen. Die gelden namelijk als zondagen. Studenten met een weekkaart moeten dan dus een kaartje kopen. “Er is al jaren verwarring over de feestdagen die de Dienst Uitvoering Onderwijs hanteert. Die sluiten namelijk niet aan bij de lijst van officiële nationale feestdagen. Ik vind dat aan die onduidelijkheid een einde moet komen”, zegt PvdA-kamerlid Jacques Monasch. Hij heeft vragen gesteld aan minister Schultz van Haegen van Infrastructuur.

Maar of de voorgestelde ingreep een eind zal maken aan alle verwarring is de vraag. Volgens de nieuwste regels van DUO mogen studenten met zowel een week- als een weekendkaart vrij reizen op bijvoorbeeld Goede Vrijdag, al is dat dan weer geen officiële feestdag. “Daarom wil ik ook van de minister horen waarop de huidige afspraken gebaseerd zijn. Bevrijdingsdag lijkt mij in ieder geval een vanzelfsprekende dag om alle studenten reisrecht te geven, ook met het oog op de festivals in het land.”

Op de oude – papieren – ov-studentenkaart stonden feestdagen en uitzonderingen op het reisrecht van studenten op de achterkant. Sinds de introductie van de ov-chipkaart moeten studenten deze informatie zelf nazoeken op internet.