Radboud struikelt over taaltoets

Driekwart van de studenten en meer dan de helft van de medewerkers van de Radboud Universiteit heeft moeite met spelling en grammatica. Zij zakten voor een spellingtoets van het talencentrum van de universiteit.

Universiteitsblad Vox ging met de toets op pad en vroeg ruim honderdvijftig studenten en zestig medewerkers die te maken. De deelnemers kregen 34 vragen voorgeschoteld en mochten er – volgens de normering van het talencentrum – maximaal vijf fout beantwoorden. Struikelblok bleek met name het onderscheid tussen ‘wat en ‘dat’, en ‘hun en hen’.

Rechtenstudenten scoren het best: 61,5 procent haalde de test. Een mogelijke verklaring is dat zij als enige opleiding van de universiteit een verplichte taaltoets moeten maken in het eerste jaar. Daarvoor zakte dit jaar overigens de helft van deze vierhonderd studenten.

Bèta’s en medici bungelen onderaan in de steekproef van Vox; van hen slaagde slechts 23,3 en 22 procent. Bèta’s maakten gemiddeld 7,6 fouten en de medici 6,3. De rechtenstudenten scoorden daarentegen gemiddeld 3,9 fouten.

De Radboud is niet de enige universiteit waar het taalniveau van studenten onder de maat is. In 2009 bleek het taalniveau van eerstejaars VU-studenten zo laag, dat daar een verplichte bijspijkercursus werd ingevoerd.