Ragweek: activiteiten voor het goede doel

Een eetcompetitie, bandjesavonden en een pubquiz, dit is een greep uit de activiteiten waarmee meer dan vijftig studentenverenigingen zich inzetten voor het goede doel. Ze doen dit in het kader van de Ragweek van 8 tot 13 mei, die zowel in de stad als in De Uithof plaatsvindt.

”We hebben geprobeerd een zo gevarieerd mogelijk programma samen te stellen”,vertelt Ragweek voorzitter Lauren Hammink. Zij coördineert samen met de andere bestuursleden de Ragweek. De hoogtepunten zijn volgens haar het Ragstock Festival op woensdag, waarbij bandjes optreden en kleinkunstacts te bewonderen zijn. Ook de kledingmarkt op dinsdag is volgens haar altijd erg leuk. Tijdens de Ragweek kan iedereen in De Uithof ook dagelijks genieten van een ontbijt in het Langeveldgebouw, muffins in het Van Unnikgebouw en ijsjes in het van Hijmans van den Berghgebouw.

Elk jaar kiest het Ragbestuur een nationaal en een internationaal goed doel. Deze keer gaat het geld dat wordt opgehaald gaat naar Batang Pinangga en Fight Cancer. Batang Pinangga is een kindertehuis in de Filippijnen, opgezet door de Utrechtse USBO student Geertjan Berman. Fight Cancer werft fondsen voor kankeronderzoek en creëert bewustzijn over kanker.“We hebben het kindertehuis gekozen omdat we weten hoe hard Geertjan werkt en dat hij het geld echt goed kan gebruiken”, vertelt Hammink.”Fight Cancer hebben we gekozen omdat het doel iedereen op een bepaalde manier wel raakt.”

Dit jaar is de zevende keer dat de Ragweek in Utrecht gehouden wordt. Ook Nijmegen en Maastricht hebben een Ragweek. Het initiatief stamt af van een oud Engels idee waarbij mensen kleine gedichten (rags) verkochten voor het goede doel. Dit idee is overgewaaid en uitgegroeid tot een initiatief waarbij studentengroepen gezamenlijk een week geld ophalen voor goede doelen, doormiddel van acties.

Vorig jaar werd er tijdens de Ragweek zo’n 6500 euro opgehaald. Dit jaar verwacht de organisatie tussen de 8000 en de 10.000 euro op te halen, omdat er dit jaar ook grotere verenigingen meedoen. De bezoekers van de activiteiten zijn veelal leden van de verenigingen. “We hopen in de toekomst op een grotere bekendheid van de Ragweek”, verklaart Hammink. “Op die manier hopen we ook meer studenten van buiten de verenigingen aan te trekken.”

Meer weten? Kijk op de site van de Ragweek

Tags: ragweek