Ragweek geld voor het geliefde kind

Het kindertehuis Batang Pinangga in de Filippijnen is één van de goede doelen van de Ragweek. USBO student Geertjan Berman is vrijwilliger bij dit tehuis. “Die kinderen vinden het gewoon zo bijzonder dat er mensen om ze geven. Het voelt zo goed om hier aan mee te werken.”

Een kledingmarkt bij Veritas, verschillende veilingen, een Pubquiz, een eetwedstrijd bij Triton, een buitendag met paardendemonstraties en een cocktailavond bij diergeneeskunde, een Ragstockfestival. Tijdens de Ragweek organiseren tal van studenten- en studieverenigingen activiteiten om geld op te halen voor het goede doel. Dit jaar zijn twee goede doelen geselecteerd. Het project ‘Fight Cancer’ verbonden aan de KWF –stichting en het Filippijnse kindertehuis “Batang Pinangga”. Dit laatste is bijzonder omdat de oprichter en een van de vrijwilligers Geertjan Berman op dit moment ook nog bezig is met zijn master communicatie, beleid en management aan de USBO in Utrecht.

Het  tehuis van Butch en Ann
Berman raakte zes jaar geleden betrokken bij het project. “Ik woon in Haarlemmermeer en die stad heeft een stedenverband met de stad Cebu in de Filippijnen. Via het jongerenproject MyCebu kon ik mee naar de Filippijnen. Tijdens die reis kwam ik in contact met het stel Butch en Ann die in die tijd een opvang van ongeveer negen kinderen in hun eigen huis hadden en dat graag wilden uitbreiden tot een kindertehuis.” Berman was zo onder de indruk dat hij bij terugkeer in Nederland meteen aan de slag ging om het plan te realiseren. Hij kwam in contact met stichting Cordaid, die het project een kans wilde geven en een budget vrijmaakte. Van dit geld werd een gebouw neergezet en ook het voedsel en de school wordt van dit bedrag betaald.

Het gerealiseerde tehuis heet Batang Pinangga en er wonen 35 kinderen. De naam van het tehuis betekent vertaald ‘het geliefde kind’. Iets dat in de Filippijnse maatschappij niet altijd vanzelfsprekend is. 70 procent van de bevolking leeft onder de armoedegrens en kinderen gaan vaak niet naar school, stelen en komen in sommige gevallen bij bendes terecht. Ook is mishandeling en verkrachting van kinderen geen taboe in het land. “Er zijn zat kinderen die worden verkracht of mishandeld door hun eigen familie, de ergste gevallen komen vaak via de politie bij ons terecht.”

Een zwaar leven
Één voorbeeld daarvan is het verhaal van zus en broer Celeste en Michael. Celest werd op jonge leeftijd meerdere malen verkracht door haar vader. Hun moeder raakte zwanger van een tweeling, vermoedelijk van een ander, en werd vermoord door hun vader die vervolgens de gevangenis in moest. Celeste en Michael werden opgevoed door hun oma, maar ook zij werd met messteken om het leven gebracht door hun vader, toen hij na enkele jaren weer vrij kwam. “Ja… soms kan het raar lopen in de Filippijnen”, verzucht Berman. “De kinderen hebben een zware tijd gehad, maar zijn nu zo verschrikkelijk blij dat ze op een veilige plek zijn.”

“Ons doel is om de kinderen weer terug te krijgen in de maatschappij en in gezinnen.” Er wordt gezocht naar een passend gezin en via brieven wordt er contact gemaakt. Daarna mogen de kinderen een nachtje logeren en zo wordt het proces steeds meer uitgebreid, totdat de kinderen daar blijven. Dit kan lang niet in alle gevallen omdat veel van de kinderen een te groot trauma hebben of het zelf prettiger vinden om in het tehuis te blijven.

Educatie
Het tehuis zorgt niet alleen voor eten, een slaapplek en liefde, maar betaalt ook de school voor de kinderen. De kinderen gaan naar de basisschool en naar de middelbare school en worden in het tehuis ook bijgeschoold. Sommige kinderen die laten zien dat ze meer kunnen, mogen studeren. Anderen krijgen een cursus houtbewerken of kleding maken, zodat ze zichzelf in ieder geval kunnen onderhouden. “Ik ben zo trots op onze kinderen, ze blijven zelfs betrokken wanneer ze weg bij ons zijn en komen terug om te helpen.”

Losse projecten
Vanuit het tehuis worden er ook nog andere projecten georganiseerd zoals voorlichting voor ouders en kinderen op scholen. Ook worden straatkinderen die niet terecht kunnen in het tehuis zo nu en dan opgehaald uit de stad, gewassen, geknipt en krijgen ze nieuwe kleding. Batang Pinangga heeft dit jaar ook meegedaan aan de internationale vrouwendag. Vrouwen hebben nog steeds een onderdrukte positie op de Filippijnen en werden die dag in de zon gezet zoals te zien is in het filmpje.

Ragweek
“Het is echt geweldig dat het geld van de Ragweek deels bij ons terecht komt.” Ragweek voorzitter Lauren Hammink (foto) is een studiegenoot van Berman en benaderde hem omdat zij van het goede doel afwist. “Ze weet hoe hard we het geld nodig hebben en ik ben dankbaar dat wij het goede doel zijn geworden”, vertelt hij. “Het studiegeld moet binnenkort weer betaald worden en daar wordt het opgehaalde bedrag dan ook voor gebruikt.” Het tehuis is een redelijk kleinschalig en dat was volgens hem één van de redenen dat juist dit project is uitgekozen. “Al het geld gaat direct naar de kinderen toe en die verwonderen zich er vaak over dat er vreemde mensen zijn die toch om ze geven.”

Tags: ragweek