Ramen dicht en facebook open!

Inbreken bij studenten afl. 1

De Utrechtse politie waarschuwt deze zomermaanden weer voor het gevaar van inbraak. Houd je ramen gesloten als je weggaat en krabbel niet op internet dat je op vakantie bent, zo luidt de wijze raad. Filmpjes op de site van het woonbestuur van het IBB laten zien hoe je heel gemakkelijk je mobiel kwijtraakt.

“Het is mooi weer, waardoor insluipers sneller een kans krijgen”, zegt een politiewoordvoerder. “In studentenhuizen waar meer mensen wonen is het inbraakgevaar nog groter. Er hoeft maar één deur open te staan …”

Op de site stopdecriminaliteit.nl waarschuwt de Utrechtse politie voor onoplettendheid. Maar inbrekers blijken niet alles van het toeval te laten afhangen. Internet wordt afgeschuimd naar vakantiemeldingen in netwerkprofielen of in mailprogramma’s.

Het woonbestuur van het IBB heeft nog meer stoute filmpjes over de meer conventionele methoden. Kijk hier en daar.