Rechtenstudenten promoten navulbare flesjes

Vijf Utrechtse rechtenstudenten hebben de finale gehaald van Nudge Waterwars, een prijsvraag van het groene consumentenplatform Nudge om de strijd aan te gaan tegen gebotteld water. Op 11 november is bekend welk idee gaat winnen, tot die tijd kan er nog op de finalisten worden gestemd.

Arjen Gerretsen is één van de vijf rechtenstudenten uit het Utrechtse team dat in de finale staat. “De bedoeling van de prijsvraag is om het gebruik van plastic waterflesjes terug te dringen. Per dag worden er een half miljoen flesjes verkocht in Nederland. De meeste flesjes worden als ze leeg zijn weggegooid.”

De studenten wilden niet het gedrag van de consument veranderen. “We hebben toen bekeken wat er schort aan de huidige flesjes. Ze kreuken, ze worden vies en ze nemen ruimte in beslag. Daarom bedachten we dat er een flesje moest komen dat als het leeg is, plat is. Een doorzichtige zak zeg maar. Zo’n flesje bleek al te bestaan voor extreme sporters, maar die ogen niet hip genoeg. Wij hebben nu een afspraak met die fabrikant dat je die zakken naar eigen smaak kan aanpassen met een logo of een hip kleurtje zodat een grote groep mensen ze gaan kopen. De zakken worden niet vies en gaan wel tien jaar mee."

De Utrechtse studenten verenigd in FillUp, nemen het op tegen drie andere teams: uit Delft, Enschede en Rotterdam. Hun ideeën berusten op het veranderen van het consumentengedrag. Zo wil de één een website maken die duizendkeergoedkoper.nl heet, wil de ander het drinken van kraanwater promoten en wil nummer drie een chip ontwikkelen die duurzaam gedrag op internet laat zien. Het winnende team krijgt 20.000 euro om het idee uit te voeren en mag mee op expeditie naar de Noordpool.

Stemmen kan op http://nudge.componence.com/

GK