Relschoppers bestraft

De rechtbank heeft een deelnemer aan het studentenprotest in Den Haag veroordeeld tot acht weken cel, waarvan vier voorwaardelijk. Het Openbaar Ministerie had acht weken onvoorwaardelijke celstraf geëist.

De 26-jarige man uit Wassenaar gooide stenen naar de politie en smeet fietsen op de weg om charges van de ME tegen te houden. Hij had al een strafblad voor openlijk geweld, meldt het OM en kreeg al zes keer een werkstraf opgelegd. De verdachte zegt zelf dat hij in paniek was en mensen wilde beschermen tegen het geweld van de politie.

Een tweede verdachte is veroordeeld tot een werkstraf van tachtig uur. Deze dubbelstudent politicologie en geschiedenis van de UvA had nog geen strafblad. Hij bekent stenen te hebben gegooid, maar het waren volgens hem geen bakstenen. De officier van justitie eiste zes weken cel, waarvan twee voorwaardelijk.

Het OM en twee journalisten van De Telegraaf en de Volkskrant twitteren tijdens de rechtszaak.

Hoger Onderwijs Persbureau