Reuzegift voor Oxford

Dankzij een genereuze gift van 75 miljoen pond kan de universiteit van Oxford een nieuw college openen voor wereldleiders in de dop. Volgend jaar beginnen de eerste studenten.

Het is een van de grootste giften uit de geschiedenis van de universiteit, meldt Oxford: omgerekend 90 miljoen euro. De universiteit legt zelf nog eens 31 miljoen euro bij. Meer dan veertig docenten zullen worden aangesteld, terwijl het aantal studenten zal oplopen tot ongeveer honderdtwintig: een verhouding van één op drie.

Het nieuwe college leidt op voor een mastergraad en zal een “highly practical series of courses” bieden. Het programma omvat onder meer sociale wetenschappen, recht, technologie, gezondheid, energie en veiligheidsbeleid.

De gift is van filantroop Leonard Blavatnik. De in Rusland geboren Amerikaan richtte in de jaren tachtig het bedrijf Acces Industries op. Zijn vermogen wordt geschat op 7,5 miljard dollar. Al eerder gaf hij geld aan musea en wetenschap.

In het buitenland levert de filantropie universiteiten veel geld op. In Duitsland kreeg de Technische Universität Karlsruhe vier jaar geleden 200 miljoen euro, wat waarschijnlijk een Europees record is. Toch valt het in het niet bij de honderden miljoenen die Amerikaanse universiteiten jaarlijks van donateurs ontvangen.

Hoger Onderwijs Persbureau