SGP en ChristenUnie voor tweede studie

Talentvolle studenten moeten zonder extra kosten twee masterstudies na elkaar kunnen volgen, vinden de Eerste Kamerfracties van SGP en ChristenUnie. Ze dreigen een wetsvoorstel over selectie aan de poort en verhoogd collegegeld te blokkeren.

De senatoren van regerings- en oppositiepartijen stellen scherpe vragen over het wetsvoorstel ‘Ruim baan voor talent’, waarin staat dat opleidingen onder voorwaarden aan de poort mogen selecteren en verhoogd collegegeld in rekening kunnen brengen. Ze willen van alles weten over de wettelijke grenzen van deze maatregelen.

Maar de twee kleine christelijke partijen gaan nog een stap verder en stellen een extra voorwaarde. Als talentvolle studenten werkelijk ruim baan krijgen, moeten ze ook twee masteropleidingen na elkaar kunnen volgen zonder het verhoogd collegegeld voor tweede opleidingen.

Dit probleem “weegt voor deze leden zeer zwaar om met het wetsvoorstel te kunnen instemmen”, waarschuwen de senatoren van ChristenUnie en SGP. Waarschijnlijk is minstens één van deze partijen is nodig voor een meerderheid in de Eerste Kamer. De coalitie heeft gisteren geen meerderheid in de Eerste Kamer veroverd.

De twee partijen willen niet jan en alleman de kans op een tweede opleiding bieden. Er zou selectie van getalenteerde studenten “mogen of moeten plaatsvinden”, aldus de twee fracties. Eventuele aanvullende voorwaarden wijzen ze ook niet af.

Maar ze willen graag voorkomen dat er minder generalisten worden opgeleid, die over de grenzen van vakgebieden heen kunnen kijken. Ze zouden het bijvoorbeeld zonde vinden als studenten na een master in een bepaald vakgebied geen wijsgerige studie van dit vakgebied meer mogen volgen. “Deze studies moeten elkaar structureel opvolgen.”

“Ik ben benieuwd of dit het verschil gaat maken”, zegt Sander Breur van de Landelijke Studenten Vakbond, die blij is met de opmerkingen van de partijen. “Het is nu de vraag wat de andere oppositiepartijen gaan doen. In de Tweede Kamer hebben de meeste voor deze wet gestemd, maar er vielen inderdaad nog heel wat vragen te stellen.”