Skadi wint Varsity voor vijfde keer op rij

De heren van de Oude Vier van Skadi, de studentenroeivereniging uit Rotterdam, hebben gisteren geschiedenis geschreven. Tijdens de 127ste Varsity won Skadi voor de vijfde maal op rij de finale van het koningsnummer.

De Utrechtse vereniging Triton werd uiteindelijk vijfde op het koningsnummer, stadsgenoot Orca wist zich niet voor de finale te plaatsen. Toch kijken beide clubs tevreden terug op de race van gisteren. De dames van Orca bijvoorbeeld hadden een aantal mooie tijden neergezet. De eerstejaarsdames (8 met stuurvrouw), lichte senioren A (4 zonder stuurvrouw) en dames beginners (4 met stuurvrouw) behaalden een eerste plek. De ploegen van de Utrechtse roeivereniging Triton hadden minder geluk: twee ploegen haalden de finale, maar wisten het niet tot een eerste plek te schoppen. De Oude Vier van Triton bracht het er in de finale redelijk vanaf: ze werden vijfde.

Camiel Wijngaarde, fiscus I van Triton, coachte de ploeg ‘dames overnaadse 4’. Zij haalden een finaleplek, maar konden daar niet op tegen de andere ploegen. “Erg jammer, maar qua techniek zag het er goed uit en ze hebben ontzettend hun best gedaan.”

Martijn van Driel is eerstejaars wedstrijdroeier bij Orca. In september en oktober waren de selecties voor zijn ploeg (heren lichte 8 met stuurman) en vanaf dat moment is hij hard aan het trainen geweest om tijdens de Varsity in topvorm te zijn. “In het begin trainden we zo’n drie à vier keer in de week, op het laatst was dit zeven keer.” Voordat hij met zijn ploeg het water in zou gaan, wist hij niet goed hoe hij hun kansen moest inschatten: “Het lichte veld is erg competitief. In deze categorie is de techniek en het doorzettingsvermogen het belangrijkst”.

De competitie tussen de verenigingen is niet alleen in het water merkbaar. Een delegatie van het Amsterdamse Nereus en het Rotterdamse Skadi staan zoals elk jaar vrijwel de gehele dag tegenover elkaar op hun bierboot: de bekers met bier vliegen over en weer en zo nu en dan  vindt er tussendoor een heus gevecht plaats. Zo staat de dag bol van mores en tradities, met als absoluut hoogtepunt het in het water springen van de verenigingsleden van de winnende Oude Vier. Dit jaar sprongen de leden van Skadi al in het water toen vrijwel zeker was dat hun Oude Vier zou gaan winnen. Natuurlijk naakt. Goede roeiers of niet, ze blijven natuurlijk studenten.

Maartje ter Horst

Tags: varsity | triton | orca