Spinozapremies voor UvA en Radboud

Zojuist zijn de winnaars van de Spinozapremies bekend gemaakt. Twee bèta- en één gammawetenschapper krijgen ieder 2,5 miljoen euro voor hun wetenschappelijk onderzoek.

De Spinoza-premies van onderzoeksfinancier NWO worden ook wel de Nederlandse Nobelprijzen genoemd. Ze gaan naar de meest gerenommeerde wetenschappers van Nederland.

Dit jaar worden ze uitgereikt aan theoretisch natuurkundige Erik Verlinde van de Universiteit van Amsterdam, communicatiewetenschapper Patti Valkenburg (eveneens UvA) en astrofysicus Heino Falcke van de Radboud Universiteit Nijmegen.

Erik Verlinde studeerde natuurkunde aan de Universiteit Utrecht. Hij deed zijn promotieonderzoek in de Utrechtse groep van Bernard de Wit en Nobelprijswinnaar Gerard 't Hooft. Na zijn promotie in 1988 vertrok Verlinde voor enkele jaren naar Princeton, het meest vooraanstaande instituut in zijn vakgebied. In 1993 trad Verlinde toe tot de permanente staf van CERN. De Universiteit Utrecht benoemde Verlinde in 1996 tot hoogleraar natuurkunde. In 1999 volgde een hoogleraarsbenoeming aan de Princeton University. In 2003 werd Verlinde hoogleraar natuurkunde aan de Universiteit van Amsterdam.

Sinds 1995, toen de prijs voor het eerst werd uitgereikt, won de Universiteit van Amsterdam tien premies. Utrecht kreeg er elf. Helemaal bovenaan staat de Universiteit Leiden, die vorig jaar drie van de vier premies in de wacht sleepte en aan kop gaat met vijftien ‘Spinozisten’.

Patti Valkenburg is de elfde vrouw die de Spinozapremie krijgt. Eerdere winnaars waren onder anderen voormalig minister Ronald Plasterk (bioloog), KNAW-voorzitter Robbert Dijkgraaf (natuurkundige) en Frits van Oostrom (neerlandicus).

Kandidaten voor de premie worden voordragen door een rector magnificus van een universiteit of door één van de voorzitters van de afdelingen Letterkunde en Natuurkunde van de KNAW. Ook de adviesraden van de KNAW, de Netherlands Academy of Technology and Innovation, het Landelijk Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren en de NWO-gebiedsbesturen mogen iemand tippen.

De prijs is vernoemd naar de grote Nederlandse verlichtingsdenker Baruch de Spinoza (1632-1677). Het is de zeventiende keer dat de prijs wordt uitgereikt.

Tags: spinozaprijs | nwo