Stemwijzer voor hoger onderwijs

Groningse studenten hebben een stemwijzer voor de Provinciale Statenverkiezingen van 2 maart gemaakt. Dankzij de stemwijzer kunnen kiezers zien met welke politieke partijen hun ideeën over hoger onderwijs overeenkomen.

De stemwijzer omvat negen stellingen over onder meer de langstudeerboete, de basisbeurs en selectie aan de poort. Deelnemers kiezen per stelling voor ‘eens’, ‘oneens’ of ‘neutraal’. Na het invullen van de kieswijzer volgt een stemadvies en een overzicht van de verschillende standpunten van de politieke partijen.

De stellingen gaan noodzakelijkerwijs kort door de bocht. Zo staat in de stemwijzer ‘intensiever onderwijs’ gelijk aan iedere dag college volgen. Ook blijft in het midden wat de ‘internationale component’ is die wel of niet verplicht zou moeten worden in het hoger onderwijs.

Het Comité Gronings Ontzet, dat de stemwijzer heeft gemaakt, strijdt nadrukkelijk tegen de onderwijsplannen van het huidige kabinet. De Eerste Kamer zou volgens de studenten wel eens de doorslag kunnen geven in het politieke gevecht om de langstudeerboete en andere ingrepen in het onderwijs.

Hoger Onderwijs Persbureau