Strategische alliantie met TU/Eindhoven

De Universiteit Utrecht en het Universitair Medisch Centrum gaan de samenwerking met de Technische Universiteit Eindhoven intensiveren. Dat maakte collegevoorzitter Yvonne van Rooy maandag 3 januari bekend tijdens de nieuwjaarsreceptie in het Academiegebouw.

Volgens Van Rooy zal de samenwerking de drie deelnemende partijen geen windeieren leggen. Voor de Utrechtse partners vormt de Eindhovense focus op technologie een waardevolle aanvulling op de in Utrecht aanwezige expertise, terwijl de Brabantse instelling op haar beurt kan profiteren van het brede spectrum aan onderwijs en onderzoek dat UU en UMC te bieden hebben.

De samenwerking tussen de drie instellingen zal zich in eerste instantie concentreren op de twee Utrechtse speerpunten van onderzoek: enerzijds duurzaamheid, in het bijzonder het energieonderzoek, anderzijds life sciences, met name medische beeldverwerking, stamcellen en regeneratieve geneeskunde. Op die terreinen wordt ook nu overigens al samengewerkt.

Biomassa

Zo zijn de TUe en de UU partners in het BioMedical Materials Programma (BMM), in het Utrechts Centrum voor Energie Onderzoek en in CatchBio, een onderzoekprogramma op het gebied van de katalyse met als doel om op een schone manier brandstoffen, chemicaliën en materialen uit biomassa te maken. Het UMC Utrecht en de TUe werken samen in het Center for Translational Molecular Medicine dat onderzoek verricht op het gebied van de moleculaire geneeskunde.

Meer concreet houdt de strategische alliantie in dat de drie partners extra gaan investeren in gezamenlijk onderzoek. Ook zullen zij over en weer deeltijdaanstellingen van hoogleraren mogelijk maken. De studenten uit Utrecht en Eindhoven krijgen toegang tot het onderwijs van beide universiteiten. De twee instellingen gaan bovendien gezamenlijk een nieuwe masteropleiding op het gebied van biomedische technologie ontwikkelen.

EH

Tags: tu eindhoven