Student levert 18 euro per maand in

Ook studenten voelen de crisis in hun portemonnee, meldt het Nibud. Een student met basisbeurs en bijbaan zal dit jaar ongeveer 18 euro minder per maand kunnen uitgeven.

Stijgende prijzen, belastingmaatregelen en hogere verzekeringspremies zorgen ervoor dat Nederlanders dit jaar minder te besteden hebben dan in 2011, zegt het Nibud, instituut voor budgetvoorlichting. Voor honderd soorten huishoudens, van tweeverdieners zonder kinderen tot alleenstaande bijstandsmoeders, heeft het Nibud berekend hoeveel ze er op achteruitgaan.

Ook de student met basisbeurs en een bijbaan van 5000 euro per jaar staat ertussen. Die verliest 2,4 procent aan koopkracht, oftewel 18 euro per maand. Dat is 216 euro per jaar. Ter vergelijking: de basisbeurs voor uitwonenden is maar 50 euro hoger dan dat, namelijk 266 euro per maand.

Masterstudenten die in september hun basisbeurs verliezen, gaan er veel sterker in koopkracht op achteruit, maar naar zulke veranderingen heeft het Nibud niet gekeken. Het Nibud roept studenten op  een enquête op haar site in te vullen over hun inkomsten- en uitgavenpatroon. Op die manier wil de instelling meer zicht krijgen in de financiële positie van de student en ze beter van advies kunnen dienen. Vooral als het gaat om studieleningen. Eén van de deelnemers kan een maand studiefinanciering winnen. Het invullen duurt een kwartier, schrijft het Nibud.