Studenten beklimmen stadsmuren voor goede doel

Het regent, maar dat weerhoudt de deelnemers van de Builderrace niet om mee te doen. Rugzakken op de rug, fietsen aan de hand en de schoenen in de tas. Zij staan er klaar voor en DUB gaat mee. De Ragweek is gestart en we gaan eens flink builderen!

Net als de jaren hiervoor staat de Ragweek in het teken van zoveel mogelijk geld ophalen voor goede doelen. Verschillende studentenverenigingen uit Utrecht doen al jaren mee met de Ragweek die dit jaar voor het eerst in maart plaats vindt in plaats van mei. Reden? “We willen de Ragweek Utrecht landelijk trekken met de Ragweek Maastricht en Ragweek Nijmegen. Zij beginnen altijd in februari, dus wij hebben ons een beetje aangepast”, zegt Kiki Knegjens, bestuursvoorzitter van Ragweek Utrecht.

Ondertussen verzamelen de eerste deelnemers van de builderrace zich op het Neude. Bob Smit, organisator en bestuurslid bij de Utrechtse Studenten Alpen Club (USAC) legt DUB uit wat builderen is. “Het is afgeleid van boulderen. Het klimmen op een stuk rots, maar builderen is het klimmen tegen gebouwen of muren.” Of het legaal is klimmen tegen gebouwen? Met een grijns: “Het is een grijs gebied. Agenten vragen wel wat we aan het doen zijn, maar er zijn geen regels. Ze zouden ons kunnen oppakken voor openbare ordeverstoring”, aldus Bob.

De twaalf deelnemers, van wie maar twee vrouwen, krijgen een korte instructie over wat de bedoeling is vandaag. Ze krijgen van Bob nog de gouden tip mee: “Als je wordt aangehouden door de politie, zeg dan maar dat het voor een goed doel is”. Gewapend met een opdrachtenstencil gaan de groepen (van twee deelnemers) uit elkaar. Ieder zoekt zijn eigen builder en gaat klimmen. De eerste locatie voor DUB begint bij de Dom. Eerst moet een puzzel worden opgelost. Zo weten de deelnemers welk gebouw of welke muur er beklommen moet worden. De groep lost de puzzel op en we vertrekken naar de eerste spot. Fietsend komen we terecht bij de gracht. De valmatten worden uitgelegd en Teun, één van de klimmers, doet de eerste poging. De builders hebben een moeilijkheidsgraad tot drie sterren. Deze builder heeft er maar liefst twee. Best pittig! Het gaat daarom ook niet in één keer goed. “Er is door een klimmer ooit een topo gemaakt van Utrecht met builders.  Ze moeten dus te doen zijn”, zegt Paul. Ook hij waagt een poging en komt een stukje verder. “Maar die metalen strips zijn lastig vast te houden”, voegt hij er aan toe.

Na verschillende pogingen besluiten de jongens door te gaan naar de volgende builder bij het Centraal Museum. Ook deze blijkt niet gemakkelijk en loopt, als extra valkuil, ook nog over het water. De regen is een extra hindernis. Terwijl de jongens pogen de overkant te bereiken, houdt DUB het voor gezien. Builderen is zo makkelijk nog niet.

De Ragweek Utrecht is dit jaar van 7 maart tot en met 14 maart en staat elk jaar in het teken van twee goede doelen. Niet alleen Utrecht, maar ook Maastricht en Nijmegen kennen de Ragweek. Deze week organiseren studie-, studenten-, en studentensportverenigingen verschillende activiteiten in het kader van het goede doel. Dit jaar gaat de opbrengst van de Ragweek Utrecht naar UAF, de Stichting voor Vluchteling-studenten en naar Humana

Tags: ragweek | klimsport