Studenten beoordelen docenten

In het wetenschappelijk onderwijs zijn studenten van enkele kleine taalstudies en opleidingen wijsbegeerte het meest tevreden over hun docenten, blijkt uit de Nationale Studenten Enquête.

Ieder jaar krijgen duizenden studenten het verzoek een vragenlijst in te vullen over hun opleiding: wat vinden ze van de inhoud van het onderwijsprogramma, de faciliteiten, de organisatie, enzovoorts? De oordelen staan onder meer op de website studiekeuze123.nl en in de diverse Keuzegidsen voor het hoger onderwijs.

Ook over docenten worden vragen gesteld: hoe inspirerend zijn ze, hoeveel weten ze van hun vak, hoe bereikbaar zijn ze? Studenten moeten op een schaal van 1 (zeer ontevreden) tot 5 (zeer tevreden) aangeven hoe ze over hun docenten denken.

De Vrije Universiteit staat met twee opleidingen onderaan in het algemene oordeel over docenten: dat zijn international business administration en notarieel recht. Daar krijgen de docenten gemiddeld een 3,1 en 3,2, oftewel een dodelijk lauwe waardering.

Islam en Arabisch
Maar Griekse taal & cultuur van dezelfde universiteit zit juist weer bij de kopgroep. Daar krijgen de docenten een 4,7. Dat is maar een tiende lager dan de absolute winnaar: Islam en Arabisch van de Radboud Universiteit. Ook de docenten van andere opleidingen klassieke talen doen het overigens bijzonder goed, volgens hun studenten.

Maar een kleine taalopleiding is geen garantie voor de populariteit van docenten: Italiaanse taal & cultuur aan de UvA scoort met een 3,3 opvallend laag. Eveneens in de onderste regionen: bouwkunde van de TU Delft, (bedrijfs)economie van de Universiteit Utrecht, gezondheidswetenschappen van de Universiteit Twente, kunstmatige intelligentie van de Universiteit van Amsterdam en biofarmaceutische wetenschappen van de Universiteit Leiden.

Critici van studentoordelen denken wel eens dat ontevreden studenten van massaopleidingen overal wrevelig op antwoorden, zodat de afzonderlijke scores weinig meer zeggen. Maar dat lijkt niet te kloppen. Wel hebben studenten van grote opleidingen een minder sterker band met hun docenten: de score op ‘betrokkenheid’ wordt lager. Ook feedback en begeleiding van studenten hebben klaarblijkelijk wel eens te leiden onder de massaliteit. Maar dat verband is er niet op de punten didactiek en vakkennis: daarover oordelen studenten onafhankelijk van de groepsgrootte.