Studenten bezetten UvA-gebouw

Actievoerders hebben vanmorgen een gebouw van de Universiteit van Amsterdam bezet. Ze openen er de universiteit van de toekomst, schrijven ze. De politie is al ter plaatse.

“Wij zijn van plan om hier zo lang als nodig te blijven!”, laten de actievoerders weten op hun website professor protest.

Maar de bezetting zal geen dagen duren. De Universiteit van Amsterdam “steunt het geluid tegen de bezuinigingen op hoger onderwijs, maar wijst het blokkeren van onderwijs af”, twittert de UvA. Volgens een woordvoerder hinderen de studenten het onderwijs en zal de universiteit uiteindelijk aangifte doen van huisvredebreuk.

De studenten roepen staatssecretaris Halbe Zijlstra op om te debatteren over de bezuinigingen en de rol van universiteiten, maar ze leggen niet uit waarom ze voor zo’n debat een bezetting nodig achten.

Hoger Onderwijs Persbureau

Tags: bezetting