Studenten blijven lawaai maken tegen bezuinigingen

Na een actieweek in februari en de ‘bezetting’ van het ministerie van OCW vorige week blijven studenten om aandacht schreeuwen. Vandaag laten ze in verschillende studentensteden van zich horen. In De Uithof is ‘een leger des Heils voor studenten’ actief.

In Wageningen zal een tolpoort verrijzen die studenten erop moet wijzen dat de basisbeurs dreigt te verdwijnen. Ook in andere grote studentensteden wordt deze week actie gevoerd.

De bijeenkomsten zijn georganiseerd door het Comité SOS. De protestclub hoopt er studenten uit heel Nederland mee te mobiliseren voor een grote fietsdemonstratie donderdag in Den Haag. Het comité rekent op een grote opkomst. “De studentenbeweging is groeiende”, zegt woordvoerder Sander Breur.

Hoewel oud-minister Plasterk niet verwacht dat er veel bezuinigd gaat worden op onderwijs, vrezen de studenten nog steeds voor een besparing van twintig procent. Die leidt er mogelijk toe dat de basisbeurs verdwijnt en wordt omgezet in een lening.

Per tweewieler gaat de optocht daarom donderdag door Den Haag langs onder meer de Vereniging van Samenwerkende Nederlandse Universiteiten, de HBO-Raad en het ministerie van Onderwijs. “Wij eisen dat deze organisaties zich uitspreken en een visie geven op het hoger onderwijs”, zegt Breur.

In de komende maanden tot de verkiezingen van 9 juni wil het Comité SOS lawaai blijven maken. Nieuws over de studentenacties van vandaag is te volgen via Twitter en  Facebook.

HOP