Studenten vluchten voor huisbaas

Vijf bewoners van een studentenhuis aan de Griftstraat in Wittevrouwen hebben deze week ’s nachts hun huis moeten ontvluchten na maandenlange intimidatie door hun huisbaas. De PvdA wil dat het Utrechtse stadsbestuur maatregelen neemt tegen malafide huisbazen.

“Hij loopt als een psychopaat door het huis”, zegt een van de getroffen bewoners die anoniem wil blijven in een interview met RTV Utrecht over zijn huisbaas. “Het was echt ondoenbaar, nu zijn we dakloos.”

De bewoners van de Griftstraat liggen al maanden met hun huisbaas Vloed in de clinch. Vloed is een bekende kamerverhuurder in Utrecht die al meerdere keren met justitie in aanraking zou zijn geweest.

Volgens AD/UN vandaag is de aanleiding een geschil over de betaling van een achterstallige elektriciteitsrekening. De situatie zou echter zijn geëscaleerd toen een klusjesman van Vloed in de kamer ging wonen van een meisje dat na bedreigingen was vertrokken.

De PvdA heeft zich het lot van de studenten aangetrokken. Raadslid Marleen Haage vroeg wethouder Bosch tijdens de raadvergadering donderdagavond om een meldpunt voor klachten over huisbazen. Bosch voelt daar echter niets voor.

Haage zei vandaag tegen RTV Utrecht dat zij de wethouder wil blijven aansporen om het malafide huisbazen zou moeilijk mogelijk te maken in Utrecht.