Studenten wereldwijd traceerbaar

Twee universiteiten gaan het verblijf van hun studenten in het buitenland beter registreren. Nu weten ze niet altijd precies waar die zich bevinden en dat is onhandig in noodsituaties. De UU heeft om dezelfde reden vorig jaar al maatregelen genomen.

Internationaliseringsbureaus van universiteiten zijn niet altijd op de hoogte van stages en reisjes. Dat bleek tijdens de recente onrust in Egypte. De Radboud Universiteit gaat haar faculteiten daarom verplichten om alle buitenlandverblijven te registeren, meldt de nieuwssite van de instelling.

Ook de Universiteit Leiden verbetert de registratie, meldt het ANP. Nu heeft men soms niet het juiste telefoonnummer van een student, omdat die een buitenlands mobieltje koopt en dat niet doorgeeft. Dat soort lacunes moet zo veel mogelijk verholpen worden.

Beide universiteiten willen ook de registratie van medewerkers in het buitenland beter bijhouden, net als de contactgegevens van gaststudenten aan de eigen instelling.

De Universiteit Utrecht voerde vorig jaar een nieuw module voor het studieregistratiesysteem Osiris: Osiris IO Uitgaand. Studenten geven daarin aan naar welke universiteit zij gaan en hoe zij te bereiken zijn. In de loop van dit jaar kunnen ook studenten die op stage gaan of veldwerk gaan doen hun gegevens in Osiris op laten nemen. Buitenlandse studenten die in Utrecht studeren vullen bij aankomst een 'Emergency contact form' in.

Hoger Onderwijs Persbureau/xb