Studenten zijn tijgers in bed

Ben jij goed in bed? Ja, zegt ruim de helft van alle studenten. Nog eens twaalf procent vindt zichzelf ‘zeer goed’. Een droeve minderheid van 6,6 procent noemt zich matig of zelfs slecht, zo blijkt uit de enquête van Studenten.net en Nieuwe Revu. Nog een interessant gegeven: 22 procent gebruikt nooit een condoom.

De opstellers van de enquête ondervroegen bijna 3000 studenten over hun seksleven en kregen allerhande antwoorden. Van anale seks tot seksspeeltjes, niets blijft onbesproken.

Zo doet bijna 30 procent van de studenten wel eens aan anale seks: één op de vijf een paar keer per jaar en nog eens 5 procent van hen een paar keer per maand. Een kleine - misschien niet zo serieus vragenlijst invullende - groep van 2,7 procent daarvan doet het meerdere keren per week. Van de 70 procent die de kringspier onbenut heeft gelaten, wil eenderde de variant ooit eens uitproberen.

Ruim de helft is voor zijn achttiende ontmaagd, terwijl 11,2 procent ten tijde van de enquête nog maagd was. Van de respondenten is 93 procent heteroseksueel, 2,3 procent homoseksueel en 4,6 procent biseksueel.

Over de one-night-stand verschillen de opvattingen sterk. Bijna de helft heeft er wel eens een beleefd, terwijl 43 procent hiervan gruwt. Slechts 8,6 procent duikt geregeld voor een avondje met iemand het bed in. Verenigingsleden doen dit trouwens vaker: 11,8 procent.

Tweederde van de studenten pakt er liever geen dildo of vibrator bij, maar de rest doet dat wel eens. Een enkeling hanteert ruigere attributen, zoals zweepjes en handboeien.

Een triootje? Ook dat doen studenten wel eens, maar niet zo vaak: 90,8 procent heeft het nog nooit voor elkaar gekregen, maar 56,6 procent fantaseert erover. Slechts 7,1 procent doet het een paar keer per jaar gedrieën. De meesten hebben daarbij een voorkeur voor twee vrouwen en een man.

In de categorie ‘serieuzere feiten’: 22 procent gebruikt nooit een condoom en 16,2 procent zelden. Slechts 23,3 procent doet dit altijd. Intussen meldt 7,6 procent een geslachtsziekte te hebben opgelopen, zoals chlamydia (64 procent van hen), herpes (24,7 procent) of genitale wratten (20,4 procent). Er was er maar eentje die hiv zei te hebben. Waarschijnlijk hebben meer studenten geslachtsziektes, want die willen wel eens onopvallend sluimeren.

De overgrote meerderheid van 82,3 procent heeft geen vervelende ervaringen met seks gehad. Maar 11,2 procent is wel eens geïntimideerd, 7,5 procent aangerand en drie procent verkracht.

Hoger Onderwijs Persbureau (HOP)