Studentenhuizen gewild bij inbrekers

Studentenhuizen zijn een gemakkelijke en gewilde prooi voor inbrekers. De politie, gemeente Utrecht en de SSH zijn een campagne begonnen met tips tegen inbraak voor studenten.

deurhangerSinds deze week worden knalrode deurhangers (zie afbeelding rechts) verspreid met inbraakpreventietips. De boodschap van de deurhangers: studenten, maak het de inbreker niet te gemakkelijk.

Mieke Kort, woordvoerder van de politie Utrecht, waarom nu deze campagne, is het aantal inbraken gestegen?
“Nee, er is niet een plotse stijging. Maar studenten zijn een continu punt van zorg omdat hun huizen vrij kwetsbaar zijn. Het leek ons een goed idee om eens specifiek in te zoomen op studenten.”

Het zijn vrije voor de hand liggende tips, zoals “doe je kamerdeur op slot”. Dat hoef je toch niemand te vertellen?
“Nee, toch gebeurt het in studentenhuizen vaak niet. Soms denk je dat er anderen thuis zijn, en dan ga je even boodschappen doen zonder de voordeur op slot te doen.”

Waarom hebben inbrekers het op studenten gemunt?
“Studentenhuizen zijn voor inbrekers aantrekkelijk. Er zijn vaak niet één, maar meerdere laptops te halen. Dat is best veel buit voor één inbraak.”

Zijn er nog bepaalde plekken waar veel ingebroken wordt?
“Vaak laagbouw. Bijvoorbeeld het Van Liefland-complex. Probleem is dat bewoners niet weten wie er wonen, en wie niet. Als je er enigszins studentikoos uitziet kan je makkelijk ergens naar binnen zonder dat omwonenden iets vermoeden. Op andere plekken is het verdacht als er een vreemde bij de buren naar binnen gaat.”

Overigens zijn er her en der studenten die zich ergeren aan de campagne. Op de Facebook-pagina van studentenvakbond VIDIUS klaagt een student dat de SSH al tijden weigert de sloten van zijn huis te vernieuwen. Bij RTV Utrecht komt een student met een vergelijkbaar verhaal