Studentenkamer is poppodium tijdens Stukafest

1. Stukafest 2. Spinvis

Een Nederlandse topartiest in een Utrechts studentenkamertje? Dat kan! Op 4 februari vindt de zevende editie van Stukafest Utrecht plaats. Tijdens het festival treden onder andere zangers, bandjes en cabaretiers in 22 verschillende studentenhuizen op.

Eén van de grote namen van dit jaar is Spinvis. Spinvis is één van de bekendste singer-songwriters van Nederland. Hij treedt drie keer op in het studentenhuis op het adres Oudwijk 21. Dit studentenhuis staat al heel wat jaartjes op de lijst van woningen die voor Stukafest (Studentenkamerfestival) worden omgetoverd tot poppodium. Eén van de bewoners is Roos Postmaa. “Ik woon hier nu drie jaar, maar weet dat we daarvoor ook al meededen.”

In één van die jaren voordat Roos in het huis kwam wonen trad indiepopgroep Hit Me TV op, een groep die bij de vrouwelijke bezoekers een hoop losmaakte. “Er hebben daarna nog een hele tijd slipjes in de kroonluchter gehangen,” vertelt Roos.

Ieder jaar opnieuw wordt het huis door de organisatie gevraagd of ze mee willen doen en de bewoners van Oudwijk 21 vinden het zo’n succes dat ze steeds weer mee doen. “Het is hartstikke gezellig en ook heel bijzonder om aan zo iets mee te doen,” vindt Roos. De huisgenoten zijn dan ook niet vies van een feestje, meerdere malen per jaar wordt de woonkamer verbouwd voor Stukafest, voor huisfeestjes of om het WK/ EK te kijken.

Dit jaar krijgt het studentenhuis Spinvis op bezoek. Hij is aan hen toegewezen door de organisatie. “Dat vinden we tof! Het is een goede artiest. Eigenlijk hebben we vaak geluk met de artiesten, vorig jaar hadden we Typhoon, ook een grote naam,” zegt Roos.

Wanneer de meubels aan de kant zijn geschoven, de kussens op de grond liggen en het drinken (dat tegen een lage prijs verkocht wordt), klaar staat, biedt de huiskamer van Oudwijk 21 plaats aan ongeveer vijftig bezoekers per concert.

Verder vind je op de 21 andere locaties artiesten als Emil Landman, On Eva, Wim Brands, NNTWEE, Argibald, Oldenosborn en KOFFI. Het festival begint met de Stukahap, in de EKKO. Bij dit ‘diner’ worden kookkunsten, muziek en beeldende kunst gecombineerd.

Op de website zijn verschillende type kaartjes verkrijgbaar. De prijs hiervan varieert van 4,50 euro tot 14,50 euro. Daarnaast is de organisatie nog hard op zoek naar fotografen voor de avond, hiervoor kun je je ook op de website opgeven.