Studeren in Antwerpen

Een Vlaamse opleiding journalistiek gaat Nederlandse studenten werven. Speciaal voor hen wordt het verplichte vak Frans vervangen door Duits.

Vorige maand kwam al in het nieuws dat de Katholieke Universiteit Leuven Nederlanders aanmoedigt naar Vlaanderen te verhuizen. Studeren is daar een stuk goedkoper dan in Nederland, aldus de universiteit. Dat argument gebruikt ook de opleiding journalistiek van de Plantijn Hogeschool in Antwerpen.

Jaarlijks beginnen daar vijf tot tien Nederlandse studenten aan de journalistenopleiding. Die hebben volgens opleidingscoördinator Wouter Frateur vaak problemen met het verplichte vak Frans. “Sommigen raken daardoor ontmoedigd en haken af. Dat willen we voorkomen door hen Duits te laten volgen aan het taalinstituut van de Universiteit van Antwerpen.”

De hogeschool verwacht door de ingreep dubbel zoveel Nederlanders te trekken. Dat heeft Frateur ook aan de vijf Vlaamse bachelor-opleidingen journalistiek en de vier Nederlandse laten weten. “Onze bedoeling is niet om de Nederlandse markt te traineren, maar voor studenten uit de grensstreek is Antwerpen wellicht een goede optie.”

Het werven van Nederlanders levert volgens Frateur alleen maar voordelen op voor de instelling. “De hogeschool krijgt bekostiging per student. Dus hoe meer studenten, hoe beter. Maar wij verwachten geen stortvloed van studenten. Mocht die er toch komen, dan kunnen wij op een gegeven moment de inschrijvingen voor het nieuwe collegejaar stoppen.” Nu beginnen er jaarlijks ongeveer honderdvijftig studenten aan de opleiding journalistiek. “Maar daar kunnen er nog wel wat bij.”

Ondanks de slechte vooruitzichten op de arbeidsmarkt ziet Frateur geen problemen in het opleiden van meer journalisten. “Bij de opleiding journalistiek kiest veertig tot vijfenveertig procent van de studenten ervoor om na een professionele bachelor nog een tweejarige master te volgen om zich theoretisch te verdiepen. Die studenten komen vaak ook in andere beroepen terecht.” Nog eens een derde van de studenten werkt volgens hem na afstuderen binnen een jaar in de media. “De discussie over het aantal journalisten speelt in Nederland meer, heb ik de indruk.”

Studenten die in Antwerpen aan de opleiding journalistiek willen gaan studeren, moeten overigens een vwo-diploma of hbo-propedeuse op zak hebben.

Tags: media | belgië