Studerende dochters krijgen meer geld

Vrouwelijke studenten van Wageningen University ontvangen meer geld van hun ouders dan mannelijke. Dat blijkt uit een enquête van universiteitsblad Resource.

De redactie van Resource vroeg 178 ouderejaars studenten naar hun financiën. De eerstejaars zijn niet meegeteld, omdat zij nog te weinig inzicht bleken te hebben in hun financiën. Jongens krijgen gemiddeld 165 euro van pap en mam, terwijl de meisjes 233 euro kunnen bijschrijven. Dat is inclusief het bedrag dat ouders betalen aan zaken als huur of verzekeringen.

Een verklaring heeft de redactie niet. Het zou misschien te maken kunnen hebben met het 'prinsesjessyndroom', opperen ze: “Het gevoel dat meisjes meer bescherming en ondersteuning nodig hebben dan jongens.”

Resource hield de enquête om inzicht te krijgen in de financiële huishouding van studenten. De volledige uitslag wordt morgen gepubliceerd in de papieren editie.