Times Higher bezorgt Utrecht forse dreun

De Universiteit Utrecht heeft in de World University Rankings van Times Higher Education een enorme duikeling gemaakt. Van plaats 70 in 2009 zakt de UU als gevolg van een nieuwe aanpak naar plaats 143. Ook de andere Nederlandse universiteiten doen het aanzienlijk minder goed. De TU Eindhoven is nu op plaats 114 de beste Nederlandse universiteit. Harvard (zie foto) blijft 's werelds beste.

Dat er het nodige zou veranderen in de ranglijst van het vooraanstaande Britse onderwijsmagazine, werd al langer voorspeld. Dit voorjaar stak de redactie de hand in eigen boezem: de omstreden lijst die ze zes jaar lang uitgaf met onderzoeksbureau QS zou geheel worden herzien. Het blad ging met een ander bureau in zee, breidde de data voor de ranglijst uit, ging meer wetenschappers enquêteren en zocht een betere balans tussen alle criteria.

REPUTATIE

De kwaliteit van het onderwijs bepaalt nu dertig procent van het eindoordeel, de citatiescores van wetenschappers 32,5 procent en de onderzoeksreputatie, -omvang, en -financiering van universiteiten samen dertig procent. Een goede mix van nationaliteiten bij staf en studenten draagt voor vijf procent bij aan de positie op de ranglijst en de inkomsten uit het bedrijfsleven voor nog eens 2,5 procent.

Het grootste verschil met de vorige methodiek is het mindere gewicht dat wordt toegekend aan de reputatie van een universiteit. Het imago van instellingen woog voorheen voor de helft mee: veertig procent voor de academische reputatie en tien procent voor de reputatie onder werkgevers. Nu is het gewicht van zulke opinies teruggebracht tot 34,5 procent: 19,5 procent voor onderzoeksreputatie en vijftien procent voor onderwijsreputatie.

Ook het aantal studenten per docent heeft minder invloed: van twintig procent vorig jaar naar 4,5 procent nu. Die data zouden eenvoudig te manipuleren zijn en bovendien weinig zeggen over het onderwijs. Of zoals de hoofdredacteur van THE het uitdrukt: de hoeveelheid obers in een restaurant zegt ook niet veel over de kwaliteit van het eten. Anders dan in veel moderne restaurantgidsen en in ranglijsten zoals Elsevier en de Keuzegids, wordt het oordeel van de klanten over het onderwijs nog niet meegenomen in de THE ranking.

AMSTERDAM

Op de nu gepubliceerde lijst behoren naast de UU ook de universiteiten van Amsterdam en Leiden tot de grote verliezers. Amsterdam smakt, want dat kun je geen zakken meer noemen, van plaats 49 naar plaats 165, terwijl Leiden van 60 teruggaat naar 124. Opvallend op plaats 139 is de hoge positie van de Vrije Universiteit, met Wageningen en Twente de enige instellingen die profiteren van de nieuwe aanpak. Geheel buiten de top-200 vallen de Universiteiten van Nijmegen, Tilburg en Maastricht.

Ondanks de forse truggang van de meeste Nederlandse universiteiten bezet ons land nog wel de vijfde plaats in het landenklassement. In de vorige THE-ranking deelde Nederland de derde plaats met Canada en Japan. Nu moet het behalve de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk ook Duitsland en Canada voor laten gaan. De VS, met Harvard fier aan kop, vult de eerste vijf plaatsen van de universiteitenranglijst. Cambridge en Oxford delen de zesde plaats.

EH / Hoger Onderwijs Persbureau

THE World University Rankings 2010-2011 (2009)

TU Eindhoven 114 (120)

Universiteit Leiden 124 (60)