Toch een ‘ledeninloophok’ voor Incognito

Al zo’n drie jaar wachtten de leden van studievereniging Incognito op bericht van het faculteitsbestuur van Geesteswetenschappen: waar in de binnenstad krijgt de vereniging haar kamer? Vrijdag kwam eindelijk het antwoord: Incognito gaat naar de Drift en de leden mogen er gewoon binnen blijven vallen.

Ongeveer drie jaar geleden kreeg studievereniging Incognito te horen dat ze van De Uithof naar de binnenstad moest verhuizen. Het was het gevolg van het samenvoegen van de Uithoffaculteiten Wijsbegeerte en Godgeleerdheid en Letteren uit de binnenstad. De nieuwe faculteit Geesteswetenschappen zou helemaal worden gehuisvest in de stad. Het gevolg: medewerkers en aanverwante studieverenigingen in De Uithof moeten verhuizen.

Incognito, van wie de 400 leden Cognitieve Kunstmatige Intelligentie (CKI) studeren, stond niet te springen om De Uithof te verlaten. Voorzitter Gwendolijn Schropp: “De studie raakt nu nog meer verspreid. Dat zijn we al omdat CKI’ers vakken volgen bij Wijsbegeerte, Wiskunde & Informatica, Letteren en Sociale Wetenschappen, maar nu hebben we in elk geval wel allemaal college in De Uithof. Onze leden komen in de pauze vaak even hier koffie drinken.” Als de colleges zoals gepland, verspreid worden over de binnenstad en De Uithof wordt dat al minder, vermoedt ze.

Betrokkenheid

Daarmee snijdt ze een kwetsbaar punt aan: “De faculteit heeft volgens mij wel door dat een studievereniging als Incognito voor een brede studie als CKI erg belangrijk is, maar ze begrijpt volgens mij nog niet helemaal waar ons ledenhok toe dient.”

Volgens haar is de huidige kamer ideaal. “Ten eerste zitten we op dezelfde gang als onze docenten. Nu loop je gewoon het hok uit en zit je bij wijze van spreken bij je favoriete docent op schoot! Ten tweede is de ontmoetingsruimte ook de ideale plek om leden aan te moedigen mee te doen aan activiteiten of actief te worden in een commissie. En niet alleen voor de studievereniging. Wij proberen studenten ook warm te maken voor de opleidingscommissie of zich in te zetten als werkgroepbegeleider.”

Als leden niet meer in het hok rondhangen, dan zal de communicatie via e-mail of de website gevoerd moeten gaan worden, zegt Gwendolijn. “Dan zal het voor ons waarschijnlijk moeilijker worden om leden betrokken te houden bij zowel de vereniging als de studie.”

Kleine kamer

Op zich is ze wel blij met de kamer aan de Drift. “We hebben heel lang niet geweten waar we naar toe moesten. De Trans en Janskerkhof werden ook genoemd, maar het nadeel aan die locaties is dat onze leden dan niet meer mochten langskomen vanwege geluidsoverlast. Het zou dan een bestuurskamer zijn geworden.”

Wat minder gelukkig is ze met het formaat van de kamer aan de Drift: die is de helft kleiner dan het huidige hok. “Bij het opnieuw onderbrengen van de verenigingen is er geen onderscheid gemaakt tussen verenigingen die hun ruimte alleen als bestuurskamer gebruiken en verenigingen die het echt als ontmoetingsruimte inrichten.”

Informatievoorziening

Hoewel Gwendolijn nu enigszins gerust is over de toekomst, is ze niet echt te spreken over de hele gang van zaken rondom de verhuizing van de studie en vereniging. “De conversatie verliep in het begin gewoon heel stroef, er werd ons zo’n drie jaar geleden alleen verteld dat we weg zouden moeten; waarheen was tot afgelopen vrijdag onduidelijk.” Nu nog is er belangrijke informatie over de verhuizing van de studie niet bekend. “Er is op dit moment nog niets of vrijwel niets aan de studenten bekend gemaakt over de locatie van hun vakken. De roosters zijn er al wel, maar bij ‘locatie’ staat alleen vermeld dat de vakken ‘ergens in de binnenstad’ zullen worden gegeven.”

Maartje ter Horst