Toch nog rellen in Den Haag. Staatssecretaris geeft niets weg.

Wat het hoogtepunt van het studentenprotest op het Malieveld had kunnen worden, draaide uit op een teleurstelling. Staatssecretaris Zijlstra deed de ruim vijftienduizend demonstrerende studenten geen enkele toezegging. Na afloop ontspoorde de rustig verlopen demonstratie toch nog.

Zijlstra houdt onverkort vast aan de boete voor trage studenten en hun onderwijsinstellingen: ‘We willen voorkomen dat jullie in de toekomst enorm veel geld moeten betalen voor het aflossen van de Nederlandse staatsschuld. Alleen de langstudeerders moeten bijbetalen. Wij nemen deze maatregel omdat we tegelijkertijd ook willen investeren in het Nederlandse hoger onderwijs.’

Een enorm fluitconcert was zijn deel en er werd wat fruit naar het podium geworpen. De staatssecretaris staakte zijn pogingen om nog iets te zeggen. Hij bedankte de studenten voor hun aandacht vertrok in zijn dienstauto om de rest van zijn verjaardag elders te vieren.

De rustig verlopen demonstratie op het Haagse Malieveld kreeg een grimmig vervolg. De mobiele eenheid heeft charges uitgevoerd tegen een groep actievoerders die waren opgerukt naar het ministerie van Onderwijs.

De protestmars was vanmiddag al aangekondigd in een persbericht. “In een park in de modder staan is niet voldoende om de kabinetsplannen tegen te houden”, schreef “een groep boze studenten”. Ze zijn solidair met studenten in andere landen zoals Italië, Engeland en Turkije.

Bij het ministerie werden rake klappen uitgedeeld door de politie, die onder meer honden en paarden inzette. Radio 1 meldde bovendien een forse charge op het Plein, nadat actievoerders met tomaten en blikjes naar de politie hadden gegooid. Alles wat op een student leek werd met de lange lat van het Plein geveegd. Er zou ook met bakstenen en vuurwerk zijn gegooid en er zijn minstens vier arrestaties verricht.

De ME heeft de demonstranten in straf tempo naar het Centraal Station gedirigeerd. Volgens de verslaggever van Radio 1 zijn ze nog net niet op de trein gezet, “maar veel scheelt het niet”. De rust lijkt nu weer te keren.

Hoger Onderwijs Persbureau / foto: Hans Stakelbeek

Het HOP maakte ook een videoverslagje