Twaalf jaar cel voor Bisschoppenmoord

De 25-jarige N.Q. die in de Bisschoppenflat in De Uithof de hogeschoolstudent Ingar Bareño doodstak, krijgt twaalf jaar cel. Het Gerechtshof in Arnhem verhoogde donderdag de straf met vijf jaar. De eerder opgelegde  tbs met dwangverpleging komt te vervallen.

Bareño kwam op 26 november 2008 samen met zijn vriendin naar De Bisschoppenflat. Hij wilde bemiddelen in een ruzie tussen Q en diens vriendin. Eerder die dag had Q. haar zwaar mishandeld, omdat hij vermoedde dat zij vreemd ging. Bij aankomst werd Bareño door Q. met messteken om het leven gebracht.

In juni 2009 legde de Utrechtse rechtbank Q. zeven jaar en tbs op voor de moord, alsmede voor een poging tot doodslag op zijn vriendin. In hoger beroep eiste het OM twee weken terug eenzelfde straf.

Het Hof kwam donderdag echter met een hogere straf van twaalf jaar. Tbs met dwangverpleging wordt echter niet langer noodzakelijk geacht. Twee recente onderzoeken wezen uit dat van een persoonlijkheidsstoornis in veel mindere mate sprake is dan eerder gedacht.

XB