Twee UU-ers in ScienceGuide Top 10

De Utrechtse collegevoorzitter Yvonne van Rooy staat wederom in de lijst meest invloedrijke personen in het hoger onderwijs van ScienceGuide. UU-hoogleraar Bestuurskunde Mark Bovens staat ook in de top 10.

Van Rooy is een vaste naam in de jaarlijkse ranglijst van mensen die nadrukkelijk hun stempel zetten op het hoger onderwijs. Vorig jaar op plek 3, in 2009 op de gedeelde vierde plaats en het jaar daarvoor stond ze ook al in de top 3.

Dit jaar staat Van Rooy op plek 4. Over haar functioneren schrijft ScienceGuide:

“Terwijl andere universiteiten worstelen en bestuurscrises beleven om hun strategische 'Veerman-profiel' keuzen, zette Van Rooy al bij haar nieuwjaarsreceptie de lijnen uit en de seinen op groen. Een alliantie met de TU/e die de 3TU de facto opblies was haar scoop. Een verdere uitbouw van het SciencePark met een reeks topinstituten rond het UU-profiel volgde. De herbevestiging van een positie bij de bovenste vijftig in de Shanghai-ranking van de WO-wereld was de kers op de taart. Van Rooy koppelt de slimste regio ter wereld aan de hoogste gerankte Nederlandse universiteit. De rest poogt haar hijgend bij te houden.”

Naast Van Rooy is er in de top 10 plek voor UU-hoogleraar Bestuurskunde Mark Bovens, die volgens ScienceGuide met zijn boek Diplomademocratie een debat over lager opgeleiden en hun relatie tot de Haagse politiek losmaakte. Tweede reden is dat Bovens naar verluidt de nieuwe ministerploeg een soort spoedcursus 'besturen in crisissituaties' heeft gegeven.

Zijlstra is geen doetje
Halbe Zijlstra voert de ranglijst aan. “Hij is geen slechte verliezer, zie het inslikken van een fors deel van zijn langstudeerboete. En hij is geen doetje”, schrijft ScienceGuide.

Ook een Utrechtse factor in een ander lijstje dat ScienceGuide deze week publiceerde: de top 10 van grote verrassingen in de kennissector van de voorbije 10 jaar. Op plek 4 staat de KNAW, die volgens ScienceGuide mede door toedoen van de Utrechtse universiteitshoogleraar Frits van Oostrom veel zichtbaarder en toonaangevender is geworden dan 10 jaar geleden. Van Oostrom en zijn opvolgerRobbert Dijkgraaf hebben de KNAW “extravert, ongedwongen en rijk van inhoud zichtbaar in alle media” gemaakt.

Alle lijstjes zijn van ScienceGuide kan je hier lezen.