Twitterende oliebollenstudent maakt Utrecht onveilig op bakfiets

December staat weer voor de deur: de maand voor pepernoten, kerstkransjes én natuurlijk oliebollen met een flinke laag poedersuiker. Hoewel... student Mark Jansen vindt dat een oliebol niet per se zoet hoeft te smaken. Met zijn new media onderneming SociaBol verkoopt hij vanaf volgende week ook de hartige TapasBol. Vanaf een bakfiets.

Mark JansenEen TapasBol, waar smaakt dat naar?
“De TapasBol bevat zongedroogde tomaatjes, olijven en pittige kruiden. Ik ben de hele zomer bezig geweest om ‘m te ontwikkelen. Maar ik verkoop ook traditionele bollen met krenten en rozijnen.”

En waar kunnen mensen die bollen kopen?
“Elke zaterdag in december rijd ik de hele middag met een bakfiets vol oliebollen langs de singel. Op internet kunnen mensen volgen waar ik ben. En ze kunnen natuurlijk zwaaien als ze me langs zien komen en iets willen kopen. Daarnaast kunnen klanten naar het kringloopcentrum De Arm aan de Oudegracht waarvan ik de bakfiets geleend heb. Daar staan huisgenoten van me, die ook de bollen bakken.”

Maar wat is er dan zo ‘social’ aan jouw onderneming?
“SociaBol is een experiment. Ik doe nu een master Nieuwe Media en vroeg me het volgende af: kun je een nieuw project lanceren met Social Media? Ik wilde dus alle promotie voor SociaBol regelen via Facebook, Twitter en onze website.

En, is dat een succes?
“Inmiddels ben ik erachter gekomen dat het niet werkt. Met Nieuwe Media kun je heel goed een project grotere bekendheid geven, maar pas zodra je een aardig netwerk hebt opgebouwd. Om nieuwe klanten te binden is toch meer nodig. Ja, je kunt adverteren op Facebook, of via Google, maar daar heb ik geen budget voor. Dus heb ik toch de ‘oude’ media benaderd met persberichten, en flyers uitgedeeld.”

Hoe kom je hierop?
“Toen ik nog International Business Management studeerde in Groningen, liep ik stage bij een communicatiebureau. De eigenaar wilde graag een Groningse ondernemer, die dat kon gebruiken, ondersteunen. We kwamen uit bij een oliebollenbakker die een aantal jaren achter elkaar onderaan de AD-Oliebollentest was geëindigd. De man zag zelf alleen niet de noodzaak tot verandering in en dus konden we hem niet helpen. Maar toen is het olieballetje bij mij aan het rollen gegaan.”

Dus je ziet een toekomst voor jezelf als oliebollenbakker?
“Nee, na 31 december is het afgelopen. Het zou wel een heel groot compliment zijn als iemand het idee zo leuk vindt, dat hij me vraagt om op een oudejaarsreceptie met mijn bakfiets langs te komen. Zelf denk ik dat de hartige oliebol heel goed het hele jaar door gegeten zou kunnen worden. Maar om zoiets te verkopen moet je echt het wereldbeeld van mensen veranderen, want die denken bij een oliebol direct aan champagne en Oud en Nieuw. Ik ga dat zelf niet proberen, in elk geval niet alleen.”

Is dit nog nuttig voor je studie?
“Nee, ik krijg er geen studiepunten voor, maar ik ben wel bezig met fenomenen die raken aan mijn studie. Klanten kunnen bijvoorbeeld hun oliebollen ook met Paypal betalen, of met Bitcoin, een gloednieuw online-betalingssysteem, dat nog maar enkele duizenden gebruikers heeft over de hele wereld. Dat werkt met QR-codes, die bij mij op de bakfiets zijn geplakt. Over dat systeem ga ik ook mijn scriptie schrijven.”

Anders nog iets?
“Ja, je kunt ook een bol cadeau doen. Je moet dan een tweet sturen naar een van je volgers met de SociaBol App die je kunt downloaden op onze website. Ik denk dat ik de eerst ben die dat doet. Veel bedrijven zeggen wel: ‘Volg ons op Twitter en win misschien twee tickets…’, maar bij mij krijgt juist degene die een bericht ontvangt gegarandeerd een bol gratis.
“Ik heb wel ontdekt dat ik met SociaBol te veel nieuwe dingen tegelijk wil. Een nieuwe smaak oliebol, een campagne via de sociale media en dan nog die betalingsmethodes; het is eigenlijk te veel.”