Uithof krijgt supersnel 4G-netwerk

De universiteit had al snel draadloos internet, maar KPN en SURFnet doen er komend jaar nog een schepje bovenop. De Uithof krijgt een mobiel LTE-netwerk, ook wel bekend als 4G, de opvolger van de huidige mobiele internettechnologie (3G, UMTS).

SURFnet en KPN willen met de 4G-pilot in De Uithof kennis en ervaring opdoen met LTE.

Deze week is begonnen met de bouw van een antenne op het Kruytgebouw (zie foto onder). Begin volgend jaar kunnen studenten en medewerkers gebruik gaan maken van het LTE-netwerk. Ze kunnen inloggen via eduroam. Je hoeft geen abonnee van KPN te zijn. Bedoeling is dat gebruikers automatisch van Wi-Fi naar LTE schakelen en vice versa.

Voor studenten en medewerkers biedt het LTE-netwerk een betere internetdekking buiten de gebouwen. “Studenten nemen steeds vaker eigen apparaten mee, en hebben veel bandbreedte nodig. Ze doen ook buiten opdrachten en hebben daar dus ook internet nodig”, zegt SURFnet-woordvoerder Eric van der List.

Toch zullen er maar weinig mensen die 4G nog kunnen ontvangen. Er zijn nog nauwelijks telefoons op de markt die 4G-internet kunnen ontvangen. Daarom wil SURFnet voor de pilot een aantal studenten testapparaten geven.

Antenne op Kruytgebouw