Uithoftram pas in 2018, VVD wil meer bussen

Body: 

De tram naar De Uithof komt niet in 2015, maar pas in 2018. Dat maakte het Bestuur Regio Utrecht afgelopen week bekend. Raadsleden reageren onaangenaam verrast.

Studenten moeten nog minstens 7 jaar met de propvolle bus 11 en bus 12 naar De Uithof reizen. De vorig jaar door het college van Utrecht genoemde opleverdatum (2015) blijkt niet haalbaar. Het Bestuur Regio Utrecht (BRU) spreekt nu over 2018 als het jaar waarin de eerste reiziger per tram naar De Uithof reist.

De tram naar De Uithof komt niet in 2015, maar pas in 2018. Dat maakte het Bestuur Regio Utrecht afgelopen week bekend. Raadsleden reageren onaangenaam verrast.

Studenten moeten nog minstens 7 jaar met de propvolle bus 11 en bus 12 naar De Uithof reizen. De vorig jaar door het college van Utrecht genoemde opleverdatum (2015) blijkt niet haalbaar. Het Bestuur Regio Utrecht (BRU) spreekt nu over 2018 als het jaar waarin de eerste reiziger per tram naar De Uithof reist.

Niet alleen voor de aanleg van de trambaan heeft het BRU meer tijd nodig. “De aanschaf van nieuwe en moderne trams is een andere stap die in de praktijk veel tijd blijkt te kosten. Daartoe moeten de specificaties van de trams nauwkeurig worden bepaald, waarna volgens Europese aanbestedingsregels de fabrikant wordt geselecteerd”, schrijft de organisatie.

2015 is te optimistisch
De planning van 2015 is te optimistisch, zegt Arjen Gerritsen, portefeuillehouder Openbaar Vervoer van het BRU, in het AD/UN. “Door dat te blijven roepen, doe je reizigers wel te kort.”

Ondertussen lijkt het ook te rommelen tussen het Utrechtse gemeentebestuur en het BRU. Wethouder Lintmeijer (GroenLinks) zegt in het AD/UN dat hij “dringend” van het BRU wil weten waarom de aanschaf van het materiaal zo lang moet duren.

Sardientjes
Het uitstel is een grote domper voor mensen die met het openbaar vervoer naar De Uithof moeten, die nog vele jaren als sardientjes in de bus 11 en 12 moeten zitten. Diverse partijen in de gemeenteraad spraken eind vorig jaar al over een onacceptabele situatie in het busvervoer.

Per dag reizen 40.000 mensen met lijn 11 en 12 en het BRU verwacht dat dit er in 2020 60.000 zijn. De situatie voor busreizigers wordt daardoor eerder slechter dan beter, erkent ook het BRU. Een voorlichter zegt dat er “momenteel geen structureel antwoord is” op de problematiek. De bussen langer maken kan niet, onder meer vanwege de aanwezige stoplichten, en meer bussen laten rijden is geen optie. “Zo creëer je je eigen file”, zegt de BRU-voorlichter.

Gemeenteraadsfracties reageren onaangenaam verrast op het uitstel van de Uithoftram. De PvdA laat in schriftelijke vragen weten dat het “onwenselijk en ongelukkig” is dat de gemeente en het BRU het openlijk oneens zijn over de planning.

Duivels dillema
De VVD in Utrecht heeft ook schriftelijke vragen (pdf) gesteld. Nu de tram pas in 2018 komt, wil de partij dat al “op korte termijn” de kwaliteit en capaciteit van het busvervoer verhoogd wordt. Raadslid Dimitri Gilissen erkent dat het een “duivels dillema” is omdat bus 11 en 12 aan hun maximum zitten. Hij wil dat er “buiten de kaders” gedacht wordt, en dat de nieuwe busdienstregeling zo goed mogelijk de vervoersstromen naar De Uithof faciliteert. “De problemen moeten niet groter worden.”

De VVD pleit ervoor dat het bestemmingsplan van de trambaan aangepast wordt. De partij wil dat de OV-baan die gebouwd wordt al vóór de start van het tramvervoer gebruikt kan worden voor bussen, om zo de groeiende verkeersstromen op te vangen. Mocht de tram onverhoopt nog langer op zich laten wachten, dan kan de gemeente het tracé gebruiken voor bussen.

Vertrambare busbaan
De voorlichter van het BRU heeft het voorstel van de VVD nog niet gelezen en kan dus niet inhoudelijk reageren. Wel vertelt hij dat de werkzaamheden aan de “vertrambare busbaan” zo gepland zijn dat er alsnog besloten kan worden het tracé voor bussen te gebruiken. “Totdat er een besluit is genomen over de tramlijn, zijn de werkzaamheden gelijk.”

Over de daadwerkelijke komst van de Uithoftram moet overigens nog besloten worden. In juni besluiten Bestuur Regio Utrecht en de gemeente Utrecht of de tramlijn er daadwerkelijk komt. Bovendien komt de tram er alleen als Het Rijk de beloofde 110 miljoen euro bijdraagt aan het project.

Zo gaat de tram rijden:

Facebook Twitter Whatsapp Mail