Uitstel inschrijving juridische master

Studenten krijgen langer de tijd om zich in te schrijven voor juridische masteropleidingen die op 1 februari 2012 beginnen. Zo kunnen geïnteresseerden de uitslag afwachten van het kort geding over de hoogte van het instellingscollegegeld.

De Stichting Collectieve Actie Universiteiten, SCAU, heeft een kort geding aangespannen tegen acht universiteiten omdat hun instellingstarieven voor juridische masteropleidingen onredelijk hoog zouden zijn. Ze moeten voor de rechter uitleggen hoe ze hun prijzen vaststellen.

Het lukte de advocaten van de universiteiten niet om voor 21 september te reageren op de eisen van de SCAU. Ze vroegen om uitstel vanwege het complexe karakter van de zaak.

Het antwoord moet nu uiterlijk 1 november komen, maar dan zijn de inschrijvingstermijnen bij sommige universiteiten al verstreken. Daarom is afgesproken dat studenten tot 31 januari de tijd krijgen om zich in te schrijven voor masteropleidingen die in februari beginnen. Mochten de collegegelden als gevolg van het kort geding naar beneden worden bijgesteld, dan kan dat meewegen bij hun opleidingskeuze.

In april stuurde de SCAU een “bombrief” naar de instellingen waarin ze een verklaring eiste voor de hoge collegegeldtarieven van tweede juridische masteropleidingen. De universiteiten rekenen daar tien- à veertienduizend euro voor.

Studenten mogen één bachelor- en één masteropleiding volgen tegen het lage wettelijke collegegeld. Sinds 2010 mogen hogescholen en universiteiten het hoge instellingscollegegeld vragen voor tweede studies. Leraren- en zorgopleidingen vallen buiten dit regime.